Als je je elektrische auto wilt opladen bij een publiek laadpunt, dan betaal je Groningen per kWh 25 procent meer dan elders in het land. Dat geldt zowel voor de gemeente als de provincie Groningen.
Gemiddeld kost een kWh stroom bij een Groningse laadpaal 49 cent. Het landelijk gemiddelde komt neer op 39 cent per kWh. Wel zijn er grote verschillen per gemeente. Dit blijkt uit een analyse van Independer op basis van data van Eco-Movement.
De goedkoopste provincie om je auto op te laten bij een publiek laadpunt is Overijssel, namelijk 31 cent per kWh. Daar komen nog wel de eventuele kosten van de laadpas bij. In Flevoland (50 cent) en Utrecht (51 cent) is het opladen van je elektrische auto nog duurder dan in Groningen.
Het gemiddelde laadtarief varieert per gemeente. Stadskanaal is met 46 cent de goedkoopste gemeente van Groningen. Eemsdelta is met 52 cent de duurste. De duurste gemeente van Nederland is Terschelling met gemiddeld 60 cent per kWh.
Joris Kerkhof van Independer vindt dit vreemd: “Dit zijn echt opvallend grote verschillen, want het gaat om openbare laadpalen. Je kunt er ook voor kiezen om thuis de auto op te laden, want dan betaal je, tot het prijsplafond, ‘maar’ 40 cent per kWh. “Maar er zijn al leveranciers die contracten aanbieden met tarieven ruim onder het prijsplafond. Als je zonnepanelen hebt en daarmee de auto op kunt laden, dan ben je natuurlijk helemaal spekkoper.”
Hoeveel je betaalt voor het opladen kan ook sterk variëren. Zo kost het opladen in een ondergrondse parkeergarage je gemiddeld 16,8 procent meer dan bij een parkeerplek op straat. Ook op parkeerterreinen en in ‘gewone’ parkeergarages betaal je meer dan langs de weg, ruim 13 procent.