Van twee kuipen naar één: sloopkranen ‘prikken’ en ‘knijpen’ bij Hoofdstation

nieuws
Foto via Groningen Spoorzone

De twee bouwkuipen die de afgelopen jaren werden gebouwd bij het Hoofdstation veranderen de weken voor het eerst in één grote put. Dat zal ook bezoekers van het station niet ontgaan vanwege het geluid.

Het compartimenteringsscherm werd gebouwd tussen de twee kuipen om voorgang te kunnen maken met de bouw van de nieuwe fietsenstalling, fietstunnel en voetgangerspassage die gebouwd wordt op het station. Door het scherm kon aan één kant doorgewerkt worden, terwijl de andere kuip nog onder water stond. Nu beide kuipen droog zijn kan de tussenwand weg, zodat er één bouwkuip ontstaat van bijna 8.400 vierkante meter.

De komende weken wordt de tussenwand tussen beide kuipen kapot geprikt met een sloophamer en vervolgens kapot geknepen en weggescheurd. Dat kan wel met enige geluidsoverlast gepaard gaan en daarom werkt aannemer Strukton alleen overdag, zo stelt Groningen Spoorzone. Als de betonwand over vier weken weg is, gaat Strukton verder met de aanleg van een betonnen vloer.