Een groot deel van de treinen van vervoersbedrijf Arriva op de Noordelijke Nevenlijnen rijdt sinds afgelopen zomer weer op diesel. Eerder dit jaar maakte het bedrijf nog bekend over te stappen op HVO, een schonere brandstof.
Arriva beschikt in het Noorden over 68 treinen. Ondanks dat het bedrijf het vervoer graag wil verduurzamen, heeft het toch een stap terug moeten doen vanwege de kosten. De biodiesel is te duur. Dit komt omdat de markt voor duurzame brandstoffen verstoord is, doordat de scheepvaartsector grote hoeveelheden alternatieve brandstoffen aan het inkopen is. Het bedrijf wil de hogere kosten niet doorberekenen aan de reizigers. Een woordvoerder laat aan Het Financieele Dagblad weten dat men deze kosten ook niet kan doorberekenen, omdat de tarieven voor het OV één keer per jaar worden aangepast op basis van de landelijke tariefindex.
Van de 68 treinen rijden er op dit moment 50 op gewone diesel. De ambitie van het bedrijf is dat er volgend jaar weer meer treinen gaan rijden op biodiesel. Of dit ook duurdere treinkaartjes met zich mee gaat brengen, is onbekend. Arriva wil in 2025 volledig CO₂-neutraal werken. Op termijn wil het bedrijf treinen volledig elektrificeren of op waterstof laten rijden.
Volt Groningen voert deze zaterdagmiddag zowel in de stad als in Stadskanaal actie voor een…
Per 1 januari 2025 treden Dirk Jan Klein Essink en Rian Busstra toe tot de…
De politie is afgelopen nacht rond 01:05 uur afgegaan op een melding van een schietincident…
Jeugdbescherming Noord (JBN) loopt het risico hun certificering te verliezen. Zonder deze certificering mogen zij…
Het komende weekend wordt in toenemende mate een natte bedoening bij dalende temperaturen. Daarna neemt…
Duizenden huishoudens in Groningen die klant zijn of worden van Enexis moeten langer wachten op…