Arriva stapt naar ACM om treinen te kunnen laten rijden op NS-trajecten

nieuws
Foto: Rick ten Cate - tencatefotografie.nl

Vervoersbedrijf Arriva is naar de Autoriteit Consument & Markt, ACM, gestapt om af te dwingen dat het bedrijf mag gaan rijden op trajecten waar nu nog de NS het alleenrecht heeft. Vooralsnog maakt de spoorlijn Groningen-Zwolle geen onderdeel uit van de plannen. Daar schrijft de Volkskrant zaterdag over.

Eerder dit jaar maakte Arriva bekend dat het met treinen wil gaan rijden tussen Groningen en Zwolle. Ook moest er een trein komen die tussen de stad en Parijs gaat rijden. Afgelopen zomer veegde het ministerie van Infrastructuur deze plannen van tafel. Een woordvoerder liet toen weten teleurgesteld te zijn: “We vinden het onbegrijpelijk en ongekend dat het kabinet de reiziger in het Noorden op deze manier beter, en meer openbaar vervoer ontzegt. De samenwerking van vervoersbedrijven in de FMN, waar Arriva deel van uit maakt, zullen zich niet neerleggen bij dit besluit.” Het bedrijf houdt zich aan die belofte door nu naar de ACM te stappen.

24 Stoptrein- en 2 intercitytrajecten
Het gaat om spoorlijnen die tot het zogeheten hoofdrailnet behoren. Deze trajecten worden al sinds jaar en dag onderhands gegund aan de NS. Arriva, en ook andere vervoersbedrijven als Connexxion en Keolis, vinden dit oneerlijk. Rechtszaken hierover hebben echter tot op heden niets uitgehaald. Uit het verzoek dat nu bij de ACM is ingediend blijkt dat Arriva op termijn op 24 stoptrein- en 2 intercitytrajecten wil gaan rijden. Arriva wil ieder jaar een paar nieuwe treinen introduceren. Het gaat onder meer trajecten Amsterdam-Hoorn, Zwolle-Utrecht en Vlissingen-Breda. Ook wil Arriva de intercity naar Brussel rijden. Opvallend genoeg maakt de spoorlijn Groningen-Zwolle geen deel uit van de plannen.

Ondanks dat het kabinet afgelopen zomer de plannen van tafel heeft geveegd, en de concessie 2025-2033 aan de NS heeft gegund, denkt Arriva toch een kans te maken. Dit omdat er nog geen handtekening onder het contract staat. Daarnaast moet ook de Tweede Kamer zich nog buigen over de concessie.