Met het ondertekenen van een contract met Heijmans Infra BV stapt de gemeente Groningen officieel af van het concessiemodel op het gebied van laadpalen voor elektrische voertuigen en regelt het plaatsen voortaan zelf.
Heijmans-directeur Waldeck Podgorski en wethouder Philip Broeksma zetten vrijdagochtend hun handtekening onder een beheerderscontract. Heijmans gaat de komende jaren de laadpalen voor elektrische voertuigen leveren en plaatsen in de gemeente Groningen.
Als aannemer gaat Heijmans de komende drie jaar tussen de driehonderd en vijfhonderd laadpalen plaatsen voor de gemeente. Volgens Broeksma gaat dat vanaf nu niet meer volgens een concessiemodel, zoals dat tot nu toe het geval was bij aanbieder Allego, maar gaat de gemeente zelf bepalen waar laadpalen worden geplaatst: “De kosten en opbrengsten en daarmee de sturing op het realiseren van een dekkend netwerk liggen bij de gemeente. Wat ons betreft gaat de pauzeknop eraf en gaan we meer en sneller laadpalen plaatsen.”
Allego exploiteert nog wel een paar jaar de laadpalen die zij de afgelopen jaren hebben geplaatst. Sinds begin dit jaar zijn er al 128 aanvragen voor laadpalen binnen gekomen bij de gemeente en Heijmans gaat de eerste daarvan eind dit jaar plaatsen.