Ondanks dat het komende dagen een beetje nazomer wordt, is de herfst toch echt begonnen. Spoorbeheerder ProRail probeert zich daar zo goed mogelijk op voor te bereiden. Om vertragingen door herfstbladeren te voorkomen worden er verschillende maatregelen genomen.
Als de bladeren van de bomen vallen, komen sommige bladeren op het spoor te liggen. Wanneer treinen hierover heen rijden, ontstaat er een soort moes. Door deze moes hebben treinwielen minder grip op de spoorstaaf. “Als bij deze gladheid een trein optrekt of afremt, dan slippen en blokkeren de treinwielen”, laat ProRail weten. “Het gevolg is dat de wielen over de spoorstaaf schuiven, waardoor schade ontstaat. Machinisten krijgen de opdracht om bij glad spoor hun snelheid aan te passen. Ze remmen eerder af, en trekken voorzichtiger op, waardoor hinder beperkt wordt.
Maar er worden ook andere maatregelen genomen. Zo worden er bijvoorbeeld geltreinen ingezet. In totaal hebben ProRail en NS acht treinen die een gel op het spoor kunnen smeren. Het gaat om de substantie Sandite, die uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel bestaat. Met de gel worden de sporen minder glad. De acht treinen zijn reguliere reizigerstreinen.
Komende avond trekken naar het oosten winterse buien weg gevolgd door enkele opklaringen. Na middernacht…
Het KNMI heeft tot vrijdagochtend code oranje afgegeven voor de hele provincie vanwege gladheid en…
Door flinke vertragingen donderdagavond op de A28 en de A7 richting Hoogezand, leidt dit ook…
Het gedeelte van de Turfsingel tussen de W.A. Scholtenstraat en de Bloemstraat is van maandag…
Een skateboard, Playmobil of een leuk kinderboek: bij de speciale Sinterklaasmarkt voor de members van…
Zo'n dertig studenten en medewerkers van de Hanzehogeschool hebben donderdagmiddag urenlang geprotesteerd tegen bezuinigingen op…