Ondanks dat het komende dagen een beetje nazomer wordt, is de herfst toch echt begonnen. Spoorbeheerder ProRail probeert zich daar zo goed mogelijk op voor te bereiden. Om vertragingen door herfstbladeren te voorkomen worden er verschillende maatregelen genomen.
Als de bladeren van de bomen vallen, komen sommige bladeren op het spoor te liggen. Wanneer treinen hierover heen rijden, ontstaat er een soort moes. Door deze moes hebben treinwielen minder grip op de spoorstaaf. “Als bij deze gladheid een trein optrekt of afremt, dan slippen en blokkeren de treinwielen”, laat ProRail weten. “Het gevolg is dat de wielen over de spoorstaaf schuiven, waardoor schade ontstaat. Machinisten krijgen de opdracht om bij glad spoor hun snelheid aan te passen. Ze remmen eerder af, en trekken voorzichtiger op, waardoor hinder beperkt wordt.
Maar er worden ook andere maatregelen genomen. Zo worden er bijvoorbeeld geltreinen ingezet. In totaal hebben ProRail en NS acht treinen die een gel op het spoor kunnen smeren. Het gaat om de substantie Sandite, die uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel bestaat. Met de gel worden de sporen minder glad. De acht treinen zijn reguliere reizigerstreinen.
De ijshockeyers van GIJS Marne Groningen zakken opnieuw op de ranglijst na een thuisnederlaag tegen…
Er is dit jaar niet één oliebollenkraam die er in de gemeente Groningen met de…
Bij een 1-1 gelijke stand is de competitiewedstrijd tussen Heracles en FC Groningen definitief gestaakt…
Volgens ESPN is een FC Groningen-supporter naar beneden gevallen van de tribune tijdens de wedstrijd…
Winterstad Groningen stond vanavond om 19.00 uur een minuut stil vanwege de aanslag op de…
FC Groningen speelt zaterdagavond haar laatste wedstrijd van 2024 op bezoek bij Heracles Almelo. Beide…