Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat er meer treinen naar Noord-Nederland gaan rijden. Dat blijkt uit een kamerdebat van dinsdagavond over de hoofdrailnetconcessie.
De VVD, D66, CDA, ChristenUnie en GroenLinks-PvdA willen dat meer treinen het Noorden aandoen. Tussen Zwolle en Groningen en tussen Zwolle en Leeuwarden moeten zes treinen per uur rijden, twee meer dan nu. Volgens de VVD en D66 moet, naast de NS, ook vervoerder Arriva een kans krijgen. om de trein te exploiteren. Andere fracties voelen daar niets voor.
Het kabinet weigert vooralsnog af te zien van de spitsheffing. Het plan van de NS is om vanaf 2026 reizigers tijdens de spits maximaal 2 euro 50 extra te laten betalen. De Tweede Kamer is daar tegen, omdat veel reizigers geen andere keus hebben. De NS moet haar plannen opnieuw bekijken. De Tweede Kamer krijgt het laatste woord, aldus staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur. Een nieuw tariefstelsel en spitsheffing worden in ieder geval niet voor 2026 ingevoerd, aldus Heijnen.