De hellingbanen voor fietsers en voetgangers bij de Gerrit Krolbrug komen dit jaar niet meer af. Dit is de verwachting van het Platform Gerrit Krolbrug, gebaseerd op informatie van de gemeente en Rijkswaterstaat.
De aanvraag voor het demonteren van een deel van de bestaande fiets- en loopbrug om plaats te maken voor de hellingbanen is nog steeds in behandeling. Daarnaast worden de constructieberekeningen voor de gehele steigerconstructie nog verder uitgewerkt, aldus het Platform. “Onze verwachting is dat de hellingbanen operationeel zullen zijn in het eerste kwartaal van 2024.”
Dit betekent opnieuw vertraging in de bouw van de hellingbanen. In de oorspronkelijke planning zouden de hellingbanen er al voor de afgelopen kerst liggen. Echter, vanwege een te zwakke ondergrond kon de oversteek niet worden gebouwd. Er is nu een nieuwe variant uitgewerkt, waarbij de stadszijde van de hellingbanen op de Korreweg komt te liggen, in het verlengde van de Gerrit Krolbrug. Aan de noordkant zal de brug parallel aan de vaarweg worden geplaatst, zoals eerder gepland. De tijdelijke hellingbanen bestaan uit vloerplaten die rusten op een steigerconstructie.
Na een bezoek van minister Mark Harbers in juli leek er vooruitgang te zijn geboekt. Kort na dit bezoek gaf Rijkswaterstaat aan te verwachten dat de tijdelijke fiets- en voetgangersovergang tegen het einde van dit jaar klaar zou zijn. Het Platform Gerrit Krolbrug laat nu weten dat dit waarschijnlijk niet gehaald zal worden.
Het onderzoek naar een vaste tijdelijke oeververbinding tijdens de bouw van de nieuwe brug is nog gaande, aldus het platform. Halverwege oktober moeten er drie opties op tafel liggen: een vaste oeververbinding direct naast de busbaanbrug, hellingbanen op de busbaanbrug en een deel van de busbaan gereserveerd voor fietsers en voetgangers, of een trapopgang halverwege tegen een deel van de busbaanbrug en een gedeelte van de busbaan voor fietsers en voetgangers. De verwachting is dat het voorlopig ontwerp eind dit jaar gereed is.