De verkoop van Arriva aan een Amerikaanse investeringsmaatschappij is rond. De SP maakt zich zorgen en stelt Kamervragen en ook in de Provinciale Staten zorgt de verkoop voor argwaan.
Arriva bevestigt donderdagochtend dat de Deutsche Bahn de vervoersmaatschappij verkoopt aan investeringsmaatschappij I Squard Capital uit de VS. De Nederlandse tak van Arriva ziet de verkoop, waar naar verluidt zo’n 1,7 miljard euro mee gemoeid is, als goed nieuws. “De aankondiging van vandaag is mooi nieuws voor Arriva Group en ook voor ons als Arriva Nederland”, stelt Anne Hettinga, CEO van Arriva Nederland. “We gaan nu met een nieuwe eigenaar de toekomst vol vertrouwen in. Er verandert niets aan de manier waarop we onze diensten leveren voor onze opdrachtgevers. Onverminderd zetten wij ons in voor het beste openbaar vervoer voor onze reizigers.”
‘Absurd dat we ons hierover überhaupt zorgen moeten maken’
SP-Kamerleden Jimmy Dijk en Sandra Beckerman zijn bezorgd over de voorgenomen verkoop en stellen daarom vragen aan staatssecretaris Heijnen. “Het is absurd dat we ons hierover überhaupt zorgen moeten maken”, aldus Beckerman. “Ons regionaal openbaar vervoer is geprivatiseerd, waardoor we er als samenleving nauwelijks nog iets over te zeggen hebben. Gek genoeg zijn het vaak afsplitsingen van buitenlandse staatsbedrijven die de bussen en treinen in onze provincies laten rijden. Arriva verzorgt in grote delen van Nederland het vervoer. Ik moet er niet aan denken dat een Amerikaanse investeringsmaatschappij daarmee aan de haal gaat.”
De SP laat weten ook kansen te zien in de verkoop aan de Amerikaanse investeerder. Beckerman: “Als Arriva inderdaad in de uitverkoop gaat dan zou dat een uitgelezen kans kunnen zijn om ons openbaar vervoer weer in eigen handen te nemen en winstbejag uit de publieke sector te bannen.”
Ook zorgen in Staten rond verkoop
In de provincies waar Arriva openbaar vervoer verzorgt zijn ook zorgen rond de verkoop van de vervoersmaatschappij. Ook in Groningen, waar Arriva het treinvervoer (en een aantal bussen naar Friesland) exploiteert op verschillende lijnen. Dinsdag liet de PVV-fractie in de Groninger Staten weten garanties te willen over het behoud van goede dienstverlening aan het publiek (de treinreiziger) in Groningen.
“In tegenstelling tot de Deutsche Bahn heeft een investeringsmaatschappij andere belangen dan dienstverlening in het OV”, aldus PVV-fractievoorzitter Ton van Kesteren. “Het provinciebestuur moet, als subsidieverstrekker, direct dan wel indirect garanties en voorwaarden te stellen aan het behoud van goede dienstverlening aan de treinreiziger, onderhoud aan materieel en de goede werkomstandigheden en rechtspositie van het personeel.”