Fokker Next Gen onderzoekt de vestiging van een assemblagefabriek voor haar waterstofvliegtuigen op Groningen Airport Eelde. Het bedrijf wil vanaf 2035 per jaar zo’n 150 passagiersvliegtuigen met waterstofaandrijving produceren.
Het geheel nieuwe Fokker-toestel moet, als het aan Fokker Next Gen ligt, in 2035 het luchtruim kiezen. Daarvoor wil het bedrijf, samen met Rolls-Royce en Dassault, over vier jaar een oude Fokker 100 ombouwen om op waterstof te kunnen vliegen. De lessen uit dit vliegtuig worden vervolgens verwerkt in het nieuwe waterstof-toestel, wat tot 2.500 kilometer moet kunnen vliegen op volle brandstoftanks met 120 passagiers aan boord.
Juriaan Kellerman, directeur van Fokker Next Gen, denkt dat Groningen Airport Eelde de aangewezen plek kan zijn om de toestellen te gaan bouwen: “Het zou een mooie en logische stap zijn om de assemblage van de vliegtuigen te laten plaatsvinden in de eerste officiële Hydrogen Valley van Europa, dus in het hart van de waterstofontwikkelingen in Noord-Nederland, waarbij alle vereiste schakels binnen handbereik zijn. Daarom onderzoeken we samen met de luchthaven de haalbaarheid.”
Mocht de fabriek er daadwerkelijk gaan komen, levert dat volgens Fokker Next Gen flink wat banen op. Het bedrijf denkt dat het zo’n 1.900 werknemers nodig heeft om de fabriek te kunnen laten draaien.
FC Groningen heeft woensdagavond verloren van AZ in het AFAS stadion in Alkmaar. De Groningers…
Een gratis lading grofvuil wegbrengen met een (elektrische) bakfiets blijft formeel gelijk aan een lading…
Het huidige busstation in Groningen moet na de verplaatsing van de bussen naar de zuidkant…
Leefomgeving staat op nummer één. Dat blijkt uit de Tienskipdag van 16 december, georganiseerd met…
De zachtere temperaturen blijven nog even bij ons. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis begint donderdag mild,…
Burgemeester Mirjam van 't Veld kan naar eigen zeggen niet 'intreden' bij de gekraakte voormalige…