De nachttrein die van vrijdag op zaterdag van Zwolle naar Groningen rijdt moet opgenomen worden in de afspraken tussen het Rijk en de NS, de zogeheten hoofdrailnetconcessie.
De gemeente Groningen en de provincies Groningen en Drenthe betalen tot en met 2024 voor deze verbinding, maar willen daar vanaf. De overheden willen wel dat deze trein na 2024 blijft rijden, omdat het een belangrijke schakel is in de verbinding tussen de Randstad en het noorden.
“Het verbeteren van de bereikbaarheid van Noord-Nederland in de nachtelijke uren vanuit de Randstad en tussen de noordelijke stations vind ik belangrijk”, aldus gedeputeerde Henk Jumelet van de provincie Drenthe. “Daarom zou het mooi zijn als de nachttrein ook na 2024 blijft rijden. De nachttrein is een wens van de bewoners van de provincies Drenthe en Groningen. Zo is de regio in een bredere periode goed bereikbaar én kunnen reizigers ook in het weekend een latere trein nemen vanuit Schiphol, Amsterdam en/of Zwolle naar het noorden.”
De trein vertrekt om ongeveer 1.45 uur vanuit Zwolle naar Groningen en stopt op alle tussenliggende stations, waaronder Haren en Europapark.
De stichting Hulpacties van het Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant en het Friesch…
Het jaar 2024 was een bijzonder jaar voor Groningen, met zowel hoogtepunten als uitdagingen. FC…
De stichting Dierenopvangcentrum Groningen is één van de deelnemende goede doelen bij het Serieus Request…
Met het einde van het jaar in zicht is het ook tijd om naar je…
De ijshockeyers van GIJS Marne Groningen zakken opnieuw op de ranglijst na een thuisnederlaag tegen…
Er is dit jaar niet één oliebollenkraam die er in de gemeente Groningen met de…