Om bussen vanaf 2026 onder de sporen bij het Hoofdstation te laten rijden, wordt er sinds september gegraven bij het Hoofdstation. De eerste twee meter zand voor de zuidelijke toegang tot de bustunnel is verdwenen. Om nog eens vier meter dieper te kunnen gaan, moeten graafmachines nu onder water aan het werk.
In september en oktober zijn bij de Blauwe Brug, de loopbrug over de sporen van het Hoofdstation, alvast damwanden in de grond getrild en geheid. Die houden de muren van de nieuwe tunnel overeind. Vervolgens zijn aannemers begonnen met het verwijderen van zand uit de nieuwe tunnel. Maar nu de bouwkuip twee meter diep is, begint de grond rond de kuip op de damwanden te drukken.
Daarom is de bouwkuip nu onder water gezet om tegendruk te bieden. Dankzij dit water kan de toerit naar de bustunnel nog eens vier meter dieper worden uitgegraven, zonder dat deze ineenstort. Volgens Groningen Spoorzone gaat dit ‘natte’ ontgraven nog tot en met halverwege volgende maand door.
Al dit zand moet wel worden afgevoerd. Dat kan niet alleen op het bouwterrein zelf en daarom zullen er tussen volgende week dinsdag (5 december) en donderdag 14 december op vier dagen zandwagens over de Achterweg moeten rijden. Deze vrachtwagens brengen het zand naar een nabijgelegen depot van de aannemer. Tijdens de werkzaamheden worden verkeersregelaar ingezet op deze route, die bij elkaar zo’n honderd meter lang is.