Vrijetijdsmarketing en gastvrijheid. Dat is vanaf volgend jaar het enige waar Marketing Groningen zich mee bezig moet houden. De gemeente Groningen wil de promotie voor de energie, gezondheid, voedsel en de digitale sector anders organiseren en beperkt daarom de taken van het van oorsprong toeristische marketingbureau voor de stad en de provincie.
De gemeente schroeft het takenpakket van Marketing Groningen terug naar haar ‘kerntaak’: vrijetijdsmarketing en promotie van gastvrijheid. Ook blijft Marketing Groningen de exploitatie van de Martinitoren en de Groningen store (VVV) in het Forum doen.
Volgens het gemeentebestuur moet er komend jaar meer gebeuren op het gebied van ‘economische profilering’ van Groningen, zoals campagnes voor de energie, gezondheid, voedsel en de digitale sector. Hoe dat er precies uit gaat zien, laat de gemeente nog niet weten. Er wordt nu eerst gezocht naar geld voor een nieuw project rond imagoversterking op deze gebieden. Het Nationaal Programma Groningen, het Akkoord van Groningen en de gemeente hebben inmiddels geld opzij gezet. De provincie moet nog beslissen over een duit in het zakje.