Waar het aan de buitenkant van de bouwplaatsen bij het Hoofdstation nog vooral draait om graven en beton storten, wordt aan de binnenkant van de voetgangerspassage al gewerkt aan de afwerking van het grootschalige bouwproject. Volgens Groningen Spoorzone keert daarin een voor Groningers bijzonder bekend element terug: de gele baksteen.
Ze waren sinds de zomer al te zien in de bekleding van het chauffeursverblijf, de bekende gele steentjes. Maar ook in de voetgangerspassage, die deze zomer werd droog gepompt, komen de gele ‘straatstenen’ nu terug. De binnenmuren van de toekomstige fietsenstalling worden op dit moment afgebouwd en de betonnen constructiewanden worden verstopt achter een metselwand van gele bakstenen.
Volgens Groningen Spoorzone zijn op de rest van het bouwterrein ‘graven’ en ‘beton’ de komende tijd nog steeds het devies. Dat geldt voornamelijk voor de bouwkuip achter het stationsgebouw en bij de busonderdoorgang naast de Blauwe Brug. Vorige maand ging er nog tweeduizend kuub beton de kuip in om de onderste vloer van de fietsenstalling af te ronden. Nu wordt er omhoog gewerkt en dat betekent staal vlechten en kolommen plaatsen voor de bovenste verdieping en het spoordek. Voor de nieuwe busonderdoorgang wordt nog steeds ‘nat’ gegraven bij de toekomstige zuidelijk ingang.