Straatmagazine De Riepe is een bekend medium in Groningen. Het belicht het leven op straat, oftewel de “riepe” in het Gronings. Het wordt gemaakt door vrijwilligers en verkocht door mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, op straat. Het magazine bestaat inmiddels 27 jaar, maar wensen zijn er nog wel.
Dit vertelden Arnold de Meijer en Dominique Krauts van de redactie, in de OOG Ochtendshow. De OOG Ochtendshow luister je iedere werkdag van 07:00 – 09:00 uur. Beluister hier het interview van Jan Kooistra en Remco Herrema met beide redacteuren:
De Riepe is een begrip in Groningen. Maar om dit te maken is een team van vrijwilligers nodig. Dominique Krauts is redacteur en maakt items voor het magazine. Arnold de Meijer is eindredacteur en ook actief in de verspreiding ervan.
“Het leuke van de redactie van De Riepe is dat wij een hoop mensen ontmoeten die een hele hoop te vertellen hebben en die het leuk lijkt om even een stukje hierover te schrijven. Maar een stukje schrijven is natuurlijk wel iets anders dan een artikel schrijven van 450-900 woorden.” Om dit te kunnen doen worden de mensen begeleid door de redactie om te kijken hoe je een interview opbouwt, hoe je met mensen omgaat en hoe schrijf je zo’n artikel. Eén van de medewerkers die op deze manier begeleid werd, was zelfs zo goed op dreef, dat hij het na een half jaar aandurfde om een interview te doen met de Commissaris van de Koning, vertelt De Meijer. “Dat is datgene waar wij ons voor inzetten: de groei van mensen naar een vaardigheid waar ze wat mee kunnen in de samenleving”, voegt hij toe.
Slachtoffer van het eigen succes
De Riepe is hier zo succesvol in, dat het aantal lezers toeneemt en de redactie groeit constateert Krauts, maar toch loopt verkoop iets terug. Dit komt doordat verkopers verder gaan in hun leven. “Het zijn eigenlijk ondernemers”, vertelt De Meijer. “Ze kopen zelf hun kranten in en verkopen die weer. Als ze dus minder kranten verkopen, dan hebben ze verlies. Op die manier leren ze inschatten hoeveel ze moeten verkopen en zijn ze dus aan het ondernemen.”
Na 25 jaar nog steeds vernieuwend
Ondanks dat het straatmagazine nu 25 jaar bestaat, wil dat niet zeggen dat het zich niet meer doorontwikkelt. Zo is er een vlog toegevoegd en wordt er ook steeds meer gezocht naar nieuwe onderwerpen die belicht kunnen worden. “Het begon met dak- en thuislozen”, vertelt Kraut, “maar we kijken nu steeds meer wat we er nog meer bij kunnen betrekken. We zijn altijd op zoek naar onderwerpen die spelen op straat en levensverhalen die anderen kunnen inspireren.”
Meer informatie over De Riepe en de vrijwilligers die ze zoeken is te vinden op hun website www.deriepe.nl. En het magazine zelf? Dat is te koop via de straatverkopers in de binnenstad van Groningen.
Beluister hier alle radio-interviews van de OOG Ochtendshow. Wil je ook radio maken bij OOG? We zoeken momenteel redacteuren, technici en presentatoren op vrijwillige basis. Reageer snel via ochtendshow@oogradio.nl.