Foto Andor Heij. Station Emmen. Nedersaksenlijn
De Nedersaksenlijn is een van de overheidsprojecten waarbij financiële tegenvallers zijn. Dat blijkt uit de lijst met financiële tegenvallers, die de ministeries vorige week meegaven aan informateur Ronald Plasterk op verzoek van Pieter Omtzigt (NSC).
De Nedersaksenlijn, de geplande spoorweg tussen Groningen, Emmen en Enschede, staat op de lijst die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aanleverde. De Nedersaksenlijn staat tussen infrastructurele projecten, waarvan zeker 500 miljoen euro nog niet gedekt is door een begroting. Dat klopt ook, want er zijn afspraken gemaakt over de spoorlijn waarvoor nog niet voldoende geld beschikbaar is.
Om hoeveel geld het tekort gaat, is niet bekend. Het bedrag wat het ministerie verwacht nog te moeten dekken is weggelakt in de stukken. Datzelfde geldt ook voor een toelichting die het ministerie opstelde over het financiële tekort. Ramingen voor de bouw van de volledige Nedersaksenlijn lopen nu nog flink uiteen. 500, 600, 800 en zelfs 1250 miljoen euro worden genoemd. Het eerste deel van de Nedersaksenlijn, het spoor tussen Veendam en Stadskanaal, moet in 2026 klaar zijn. Daar is inmiddels geld voor. Daarna volgen nog bouwprojecten tussen Stadskanaal en Emmen, tussen Emmen en Musselkanaal en moet het spoor bij Almelo verbouwd worden.
Het Groninger Museum heeft deze dinsdag de 50.000ste bezoeker van de tentoonstelling Hoe Van Gogh…
Racende scooters, donkere ruiten en weinig aantrekkelijke winkels. Dat is het beeld dat je ziet…
De Stadspartij 100% voor Groningen heeft vanaf komende woensdag geen vier, maar drie zetels in…
Als het aan de Partij voor het Noorden ligt, worden alsnog trappen voor voetgangers aangelegd…
De bestralingsmaskers voor kinderen in het UMCG Protonencentrum worden opgefleurd om angst en spanning te…
Fatbikers en fietsers rijden, ondanks de verkeersmaatregelen die nu bijna twee maanden gelden op de…