De Nedersaksenlijn is een van de overheidsprojecten waarbij financiële tegenvallers zijn. Dat blijkt uit de lijst met financiële tegenvallers, die de ministeries vorige week meegaven aan informateur Ronald Plasterk op verzoek van Pieter Omtzigt (NSC).
De Nedersaksenlijn, de geplande spoorweg tussen Groningen, Emmen en Enschede, staat op de lijst die het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aanleverde. De Nedersaksenlijn staat tussen infrastructurele projecten, waarvan zeker 500 miljoen euro nog niet gedekt is door een begroting. Dat klopt ook, want er zijn afspraken gemaakt over de spoorlijn waarvoor nog niet voldoende geld beschikbaar is.
Om hoeveel geld het tekort gaat, is niet bekend. Het bedrag wat het ministerie verwacht nog te moeten dekken is weggelakt in de stukken. Datzelfde geldt ook voor een toelichting die het ministerie opstelde over het financiële tekort. Ramingen voor de bouw van de volledige Nedersaksenlijn lopen nu nog flink uiteen. 500, 600, 800 en zelfs 1250 miljoen euro worden genoemd. Het eerste deel van de Nedersaksenlijn, het spoor tussen Veendam en Stadskanaal, moet in 2026 klaar zijn. Daar is inmiddels geld voor. Daarna volgen nog bouwprojecten tussen Stadskanaal en Emmen, tussen Emmen en Musselkanaal en moet het spoor bij Almelo verbouwd worden.
De komende dagen gaan niet droog verlopen. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis wordt het vanaf woensdag…
De vliegbewegingen op Groningen Airport Eelde veroorzaken zestig procent meer geluid dan is beloofd. Dat…
Sinterklaas heeft in Haren zijn eigen slaapkamer. Overdag kan deze slaapkamer door kinderen bekeken worden.…
In een bedrijfspand aan de Nieuwe Ebbingestraat heeft in de nacht van zaterdag op zondag…
Be Quick 1887 verloor zondagmiddag voor het eerst dit seizoen in de eerste klasse H.…
De fractie van D66 in de gemeenteraad noemt het erg goed nieuws dat er een…