Een miljoeneninvestering en het overnemen van aandelen door de Duitse aannemers Max Bögl en Züblin heeeft vorig jaar voorkomen dat Koninklijke Sjouke Dijkstra uit Leek faillissement aan moest vragen. Samen bouwen de bedrijven aan de nieuwe zuidelijke ringweg. Dat blijkt uit onderzoek van het Dagblad van het Noorden.
De nieuwe zuidelijke ringweg wordt gebouwd door Combinatie Herepoort. Aanvankelijk bestond deze combinatie uit zes bedrijven: de Duitse aannemers Max Bögl en Züblin en de regionale aannemers Koninklijke Sjouke Dijkstra, Koninklijke Oosterhof Holman, Roelofs Wegenbouw en Jansma. Jansma uit Drachten ging eind 2022 failliet. Het Dagblad van het Noorden ontdekte dat hetzelfde voor Koninklijke Sjouke Dijkstra dreigde. Ondanks dat het bedrijf in 2022 de omzet zag stijgen met 31 procent, werden de groeicijfers overschaduwd door een verlies van 5,1 miljoen euro en een oplopend eigen vermogenstekort tot 5,7 miljoen euro, voornamelijk veroorzaakt door financiële tegenvallers bij het werk aan de nieuwe zuidelijke ringweg.
Eind 2023 werd het bedrijf uit Leek overgenomen door een Amsterdamse investeerder, die door een miljoeneninvestering continuering veilig stelde. Door de grote verliezen is Dijkstra echter wel vrijwel volledig uit Herepoort gestapt. Het heeft nu nog 0,2 procent van de aandelen. De resterende 4,8 procent is overgenomen door de Duitse aannemers. Door het vertrek van Dijkstra en Jansma resteert er voor de overgebleven vier bedrijven een verlies van ongeveer een kwart miljard euro.