Stadjer moet (semi-)publieke laadpaal delen met 2 of 3 anderen, gemeente bungelt onderaan lijst grote steden

nieuws
Foto: Stux via Pixabay

Wie in Groningen woont en zijn of haar elektrische auto oplaadt aan een paal op straat of bij een winkel, deelt deze gemiddeld met twee of drie andere gebruikers. Daarmee bungelt de gemeente onderaan een lijst met andere grote Nederlandse steden.

Uit onderzoek van advocatenkantoor Goldenstein Legal (in Duitsland bekend als Goldenstein Rechtsanwälte, bekend van het sjoemeldiesel-schandaal) blijkt dat er in Groningen in totaal 5.793 elektrische auto’s zijn geregistreerd. Het kantoor concludeert dat er in de gemeente zo’n vijftiendhonderd laadpalen staan die publiek of semi-publiek (op een parkeerplaats van bijvoorbeeld een winkel) toegankelijk zouden moeten zijn. Drieëndertig daarvan zijn snelladers. Rekensom leert dan 3,71 gebruikers per paal: mensen die niet anders kunnen dan openbaar laden, delen een paal met twee of drie anderen.

De onderzoekers laten weten dat privé opladen niet is meegenomen in het onderzoek. Het gebruik van een eigen oplaadplek verschilt waarschijnlijk sterk per gemeente. Zo zijn elektrische rijders in binnensteden vaker aangewezen op een openbare laadpaal dan mensen in een gebied met veel vrijstaande huizen en een eigen parkeerplek.

Desalniettemin staat Groningen niet hoog op de Nederlandse ranglijst van laadpaaldichtheid. Zo hebben Rotterdammers, Zwollenaren en Arnhemmer het breed, met respectievelijk 1,08, 1,55, en 1,58 gebruikers per (semi-)openbare laadpaal. Van de twintig grootste steden bungelt Groningen echter onderaan de middenmoot met een vijftiende plek. Met 3,71 gebruikers per paal haalt Groningen ook maar net meer toegankelijke palen het landelijke gemiddelde, wat op 3,96 geregistreerde elektrische auto’s per paal ligt.

Ook qua aanwezige snelladers doet Groningen het niet best. Als iedere Stadjer met een elektrische auto zou willen opladen aan een snellader, zou een automobilist deze moeten delen met 175 anderen. In steden als Apeldoorn, Enschede en Zwolle zijn dat er nog geen veertig.