Komende donderdag gaat er, van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds, zo’n duizend kuub beton in het ‘het zwembad’ bij de Achterweg en de Viaductstraat in de Herewegbuurt. Aan- en omwonenden kunnen daardoor last hebben van het geluid van machines.
De betonstort begint donderdagochtend om 06.00u en moet uiterlijk om 23.00u klaar zijn. Bij de Achterweg en de Viaductstraat wordt dan in een dag tijd zo’n 1.000 m3 onderwaterbeton gestort. Dat moet in één keer, zodat er geen naden ontstaan in de vloer.
Daarmee wordt de zuidelijke toerit van de nieuwe busonderdoorgang bij het Hoofdstation voorzien van een vloer. Net als in de grote bouwkuipen tussen en achter de sporen, gaat het om speciaal ‘onderwaterbeton’. De bouwkuip blijft dus onder water staan. Dat water is nodig, zodat de zijwanden tegendruk hebben en niet instorten. Zodra de vloer is uitgehard, wordt de bouwkuip van de toerit leeggepompt. De aannemers denken dat dit halverwege april gaat gebeuren.
Hoewel de eindtijd voor de stort vastligt op 23.00 uur, verwacht ProRail dat de betonstort eerder klaar is. Er zijn gedurende de stort duikers in het water aanwezig om de stort te begeleiden en te controleren of alles goed gaat. Ook wordt er gewerkt met een betonpomp en betonmixers, die voor geluidsoverlast kunnen zorgen.
Als de vloer in de bouwkuip ligt, gaan aannemers deze plek gebruiken om de locatie voor te bereiden op de komst van het middelste deel van de busonderdoorgang. Dit ‘spoordoorkruisende’ deel wordt tijdens de 51-daagse buitendienststelling in 2025 op de juiste plek gereden.