Foto: Andor Heij. Meppel station
De aanpak van de ‘flessenhals’ bij Meppel wordt betaald met geld voor de aanleg van de Lelylijn. Dat blijkt uit de voorjaarsnota van het demissionaire kabinet. De Partij voor het Noorden vindt dat dit niet kan.
Het kabinet stelde eerder dit jaar veertig miljoen euro beschikbaar voor de versnelde aanpak van de ‘flessenhals’. De treinverbinding tussen Meppel en Zwolle is als spoortraject de enige mogelijkheid voor Stadjers om op redelijke wijze via het ov in de Randstad te komen. Maar de ‘flessenhals’ bij Meppel kent regelmatig storingen en andere problemen, waardoor het hele treinverkeer naar het noorden vastloopt. Dat gebeurt gemiddeld zo’n 9 uur per week.
Nu blijkt dat het kabinet de manier waarop het de aanpak in eerste instantie wilde betalen (niet-gebruikt coronageld) ‘ondeugdelijk’ vindt. Daarom trekt het de miljoenen uit de indexering van het Lelylijn-budget. Niet uit budget van 3 miljard euro zelf, maar uit het jaarlijkse ophogingsbedrag wat hiervoor staat (alles wordt immers ieder jaar duurder).
De Partij voor het Noorden vindt de beslissing van het kabinet niet kunnen. De Statenfractie wil dat het provinciebestuur Den Haag aan het jasje trekt, omdat het geld uit een budget komt wat voor andere doeleinden aan het Noorden is toegezegd. Daarom moet er protest komen richting het kabinet, vindt de PvhN.
Op de Grote Markt in Groningen zijn maandagmiddag drie informatiepanelen onthuld over het belang van…
Winkelcentrum Paddepoel is aan het verbouwen. Eind dit jaar komen er een Jumbo en een…
Het Groninger Dagblad en het Harener Weekblad zijn toch niet verkocht aan uitgeverij ROVAVO. De…
De gemeente Groningen en Steunpunt Humanitas lanceren maandagavond de nieuwe mantelzorgcampagne ‘Voor wie zorg jij?’…
Op de Hereweg, vlak voor de verkeerslichten met de Stationsweg en het Zuiderpark, vond rond…
De maand maart staat tot nu toe hoog in de lijst van droogste maanden ooit…