De aanpak van de ‘flessenhals’ bij Meppel wordt betaald met geld voor de aanleg van de Lelylijn. Dat blijkt uit de voorjaarsnota van het demissionaire kabinet. De Partij voor het Noorden vindt dat dit niet kan.
Het kabinet stelde eerder dit jaar veertig miljoen euro beschikbaar voor de versnelde aanpak van de ‘flessenhals’. De treinverbinding tussen Meppel en Zwolle is als spoortraject de enige mogelijkheid voor Stadjers om op redelijke wijze via het ov in de Randstad te komen. Maar de ‘flessenhals’ bij Meppel kent regelmatig storingen en andere problemen, waardoor het hele treinverkeer naar het noorden vastloopt. Dat gebeurt gemiddeld zo’n 9 uur per week.
Nu blijkt dat het kabinet de manier waarop het de aanpak in eerste instantie wilde betalen (niet-gebruikt coronageld) ‘ondeugdelijk’ vindt. Daarom trekt het de miljoenen uit de indexering van het Lelylijn-budget. Niet uit budget van 3 miljard euro zelf, maar uit het jaarlijkse ophogingsbedrag wat hiervoor staat (alles wordt immers ieder jaar duurder).
De Partij voor het Noorden vindt de beslissing van het kabinet niet kunnen. De Statenfractie wil dat het provinciebestuur Den Haag aan het jasje trekt, omdat het geld uit een budget komt wat voor andere doeleinden aan het Noorden is toegezegd. Daarom moet er protest komen richting het kabinet, vindt de PvhN.
De zachtere temperaturen blijven nog even bij ons. Volgens OOG-weerman Johan Kamphuis begint donderdag mild,…
Burgemeester Mirjam van 't Veld kan naar eigen zeggen niet 'intreden' bij de gekraakte voormalige…
Er komt niet helemaal een einde aan de rondleidingen in het Stadhuis. Dat liet interim-burgemeester…
Het busverkeer in Hoogkerk is het doelwit geworden van vervelend kattenkwaad: de afgelopen weken hebben…
De politie heeft vier personen aangehouden naar aanleiding van de ongeregeldheden rond de wedstrijd FC…
Het Groningse gemeentebestuur was in eerste instrantie niet van plan om, na de hausse aan…