De ingrijpende verbouwing van het hoofdstation is nu drie en een half jaar bezig. Een moderner en groter station is nodig vanwege het groeiend aantal reizigers.
Het station wordt aangepast om te zorgen dat er minder overgestapt hoeft te worden. Maar ook de bussen verhuizen naar de achterzijde van het station, naar de plek waar eerst het rangeerterrein was
Een flink deel van het station zit straks onder de grond. De bouwers zijn al her en der bezig met de definitieve afwerking in het ondergrondse deel. Er moeten nog systeemplafonds komen en ook de reisinformatie moet nog geplaatst worden.
Treinvrije periode
Van 16 mei tot 7 juli volgend jaar is er een periode ingepland om dit deel aan te laten sluiten op de rest van het station. Dit kan alleen zonder treinverkeer. Deze treinvrije periode kan moeilijk weer aangepast worden. Als de deadline gemist wordt, betekent dit een flinke vertraging
Over meer dan een jaar is het zogeheten reizigersplein klaar. Maar de fietspassage door het station nog niet. De fundering van het hoofdstation bleek anders te zijn dan de bouwers dachten.
Aan de overkapping van het nieuwe busstation wordt al gebouwd, maar het busstation is in 2026 definitief klaar.
Foto: Johannes Rienks. Verbouw hoofdstation.