Categorieën: Nieuws

Statenfracties willen opheldering over timing van uitstel voor trein naar Leer

De problemen met de bodem, die er nu voor zorgen dat de directe spoorverbinding tussen Stad en het Duitse Leer een half jaar later heropent dan gepland, waren al sinds 2017 bekend bij de Provincie. Dat stellen de Groningse Statenfracties van GroenLinks en D66. De partijen zijn daarom verbaasd dat er nu ineens sprake is van uitstel bij de heropening van het traject.

De provincie maakte vorige week bekend dat het pas halverwege volgend jaar weer mogelijk is om met de trein van Groningen naar het Duitse Leer te reizen. Dat had eigenlijk eind dit jaar al moeten gaan gebeuren. Het Duitse deel van het spoortraject ging begin dit jaar volledig op de schop, tegelijk met de vervanging van de Friesenbrücke. Deze spoorbrug werd in 2015 aangevaren en is sindsdien onbruikbaar. Treinreizigers vanuit Groningen moeten daardoor in Weener uitstappen en naar Leer reizen met de bus.

Vorige week maakte de provincie bekend dat er pas halverwege volgend jaar weer directe treinen naar Leer kunnen rijden, omdat de bodem op het Nederlandse deel van de spoorlijn aanmerkelijk is verslechterd door zware regenval. In Duitsland zijn ook problemen met de aanleg vanwege hoog water, waardoor de bodem is verslechterd. Daarnaast zijn er tekorten aan belangrijke bouwmaterialen, onder meer door leveringsproblemen.

Volgens de Statenfracties van D66 en GroenLinks is het vreemd dat deze problemen nu pas aan het licht komen. “De slechte bodemgesteldheid was immers al sinds 2017 bekend bij de Provincie Groningen”, stelt de Groningse Statenfractie van GroenLinks. Statenlid Bas de Boer (GroenLinks) vertelt: “Al jaren wachten we op het herstel van de Friesenbrücke. Het mag niet zo zijn dat een al bekend probleem het project doet ontsporen. Dit had veel eerder tot op de bodem uitgezocht moeten worden.”

De staat van de bodem baart de fracties ook zorgen met het oog op de toekomst, vult Paula Benjamins (D66) aan: “Om klimaatverandering tegen te gaan zijn duurzame Europese spoorverbindingen van groot belang. De effecten van het veranderende klimaat mogen daarbij geen spelbreker zijn.”

Tom Veenstra

Recente berichten

Koploper PKC’83 verspeelt drie punten in derby tegen Velocitas

Koploper PKC'83 heeft zaterdagmiddag in de titelstrijd in de eerste klasse H in eigen huis…

30 minuten geleden

Wereldrecord schaatsen verbroken op Kardinge: “Je rug is niet gemaakt om 24 uur krom te staan” (foto’s)

Het is de 25-jarige Jochem Kerssies gelukt om het wereldrecord schaatsen te verbreken. Op de…

2 uur geleden

Demonstratie tegen racisme en fascisme trekt vierhonderd mensen: “Nadenken over vervolg” (foto’s)

De protestactie tegen racisme en fascisme die zaterdagmiddag plaatsvond op de Grote Markt krijgt een…

5 uur geleden

Automobilist botst tegen boom bij Harendermolen

Bij een verkeersongeluk zaterdagmiddag op de Rijksstraatweg bij Harendermolen is een automobilist op een boom…

6 uur geleden

Downers en vrienden dansen op Raadhuisplein: “Kunnen deelnemen in de maatschappij is belangrijk”

Een groep mensen met het Downsyndroom hebben vrijdag gedanst op het Raadhuisplein in Haren. De…

7 uur geleden

Groningse mbo-studenten vallen in de prijzen bij Skills The Finals

Verschillende studenten van het Alfa-college, Noorderpoort en ROC Menso Alting zijn vrijdag in de prijzen…

8 uur geleden