Orde houden in de kleuterklas is niet makkelijk. Dat moeten leraren in opleiding oefenen. Om ze niet direct voor de leeuwen te gooien, ontwikkelden onderzoekers van de RUG een gesimuleerde omgeving vol nep-kleuters, waar leraren in spe mee kunnen oefenen. Dat levert de onderzoekers nu een prijs van 1,2 miljoen euro op.
Het project ‘De Klas op Orde met Virtual Reality’ van de Rijksuniversiteit Groningen heeft de Nederlandse Onderwijspremie 2024 gewonnen, de hoogste onderscheiding in het middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs. Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek kent de prijs toe aan bijzondere onderwijsinitiatieven.
Binnen ‘De Klas op Orde met Virtual Reality’ kunnen studenten, met behulp van virtual reality, oefenen in een gesimuleerde omgeving. Met een VR-bril en een VR-klaslokaal gevuld met kleuter-avatars kunnen ze oefenen met manieren om ordeverstoringen aan te pakken. De nep-kleuters kunnen bijvoorbeeld worden afgeleid door een langsrijdende brandweerwagen of onder tafels kruipen. De studenten moeten vervolgens weer orde scheppen.
“Het allerbelangrijkste van onze onderwijsinnovatie is dat studenten op een veilige manier beter leren omgaan met kleuters”, zegt Marjon Fokkens-Bruinsma, Universitair Hoofddocent Hoger Onderwijs. “Dat ze complexe strategieën krijgen aangeleerd en daarmee ook met meer plezier voor de klas staan.”
In de onderstaande video is te zien hoe het project werkt:
Een 38-jarige vrouw uit Groningen is in de nacht van dinsdag op woensdag aan de…
De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt naar de Tasmantoren in de Stad. Dat meldt RTV Noord.…
De hulpdiensten zijn dinsdagavond uitgerukt voor een incident langs de N360 bij Ten Post. Een…
Zondag 22 december hebben Stadjers Raheel Ahmed en Haris Zaman de tweede prijs binnengehaald in…
Myron Hamming, voormalig stadsdichter van Groningen, is sinds deze week Awareness Ambassadeur bij Unicef Nederland.…
De paardentrailer die afgelopen nacht is gebruikt bij een vuurwerkdiefstal in de Stad, is dinsdag…