Categorieën: Nieuws

ProRail geeft inkijkje in werkzaamheden Bad Nieuweschans: “Project met uitdagingen”

Al voor een periode van vijf maanden is station Bad Nieuweschans het eindpunt van de trein die uit Groningen vertrekt. Tot december is het treinverkeer richting Weener en Leer gestremd. Spoorbeheerder ProRail laat weten dat men de afgelopen maanden niet stil heeft gezeten.

Het oude spoor tussen Bad Nieuweschans en Leer is deels verwijderd en wordt opnieuw aangelegd. “Om de snelheid op het baanvak te verhogen van 100 naar 130 kilometer uur is de stabiliteit aangepakt”, laat ProRail weten. “Zo is er kleigrond afgegraven en is een speciale grondlaag aangebracht waarmee de onderbaan verstevigd wordt.” Deze werkzaamheden vinden plaats bij Bad Nieuweschans, bij Charlottenpolder en bij de Friesenbrücke. Ook worden onbeveiligde spoorwegovergangen opgeheven en worden bruggen vernieuwd.

Uitdagingen
Grootste uitdaging lijkt te zitten in het afstemmen van eisen en technieken. In Nederland is ProRail de spoorbeheerder. In Duitsland is dit DB Netz. De bedrijven hebben andere werkmethodes, verschillende organisatiestructuren en kennen andere spooreisen. Daarnaast is er ook verschil in techniek, zoals de treinbeveiliging. Tussen Groningen en Bad Nieuweschans wordt de beveiliging geregeld door ATB Nieuwe Generatie, in Duitsland wordt PZB gebruikt. Daarnaast is er verschil in het seinwezen. “De verschillende eisen en technieken stemmen we goed en secuur op elkaar af.”

Sneltrein rechtstreeks naar Bremen
Vanaf december is er weer treinverkeer mogelijk richting Leer. Dat zal ook het moment zijn dat er twee nieuwe stations worden geopend. Gedurende deze periode worden namelijk stations aangelegd in Bunde en Ihrhove. De werkzaamheden leveren straks een tijdwinst op van ongeveer twintig minuten. In december is nog niet alles klaar. Tussen 2024 en 2030 wordt de snelheid bij Kropswolde, Zuidbroek en Scheemda verhoogd. In Duitsland wordt in deze jaren dubbelspoor aangelegd tussen de Friesenbrücke en Ihrhove en krijgt station Leer een extra perron. Uiteindelijk moeten in 2030 sneltreinen vanuit Groningen in twee uur en elf minuten rechtstreeks naar Bremen rijden.

Bekijk hier onder de foto’s van de werkzaamheden:

Sebastiaan Scheffer

Recente berichten

Wedstrijd tussen FC Groningen en Heracles gestaakt na commotie op tribunes

Bij een 1-1 gelijke stand is de competitiewedstrijd tussen Heracles en FC Groningen definitief gestaakt…

8 uur geleden

FC Groningen-supporter valt van tribune bij uitwedstijd FC Groningen – Heracles

Volgens ESPN is een FC Groningen-supporter naar beneden gevallen van de tribune tijdens de wedstrijd…

8 uur geleden

Winterstad houdt minuut stilte vanwege aanslag Maagdenburg

Winterstad Groningen stond vanavond om 19.00 uur een minuut stil vanwege de aanslag op de…

11 uur geleden

LIVE: Duel tussen FC Groningen en Heracles definitief gestaakt

FC Groningen speelt zaterdagavond haar laatste wedstrijd van 2024 op bezoek bij Heracles Almelo. Beide…

11 uur geleden

Zondag guur met kans op hagel en natte sneeuw

Zondag is het guur bij 5 graden, een stevige westelijke wind en vallen er enkele…

11 uur geleden

Politie: ‘Niet thuis? Gebruik tijdschakelaars en bewegingssensoren’

Het is de kortste dag van het jaar. Voor sommige inbrekers de kans om rond…

12 uur geleden