Categorieën: Nieuws

ProRail geeft inkijkje in werkzaamheden Bad Nieuweschans: “Project met uitdagingen”

Al voor een periode van vijf maanden is station Bad Nieuweschans het eindpunt van de trein die uit Groningen vertrekt. Tot december is het treinverkeer richting Weener en Leer gestremd. Spoorbeheerder ProRail laat weten dat men de afgelopen maanden niet stil heeft gezeten.

Het oude spoor tussen Bad Nieuweschans en Leer is deels verwijderd en wordt opnieuw aangelegd. “Om de snelheid op het baanvak te verhogen van 100 naar 130 kilometer uur is de stabiliteit aangepakt”, laat ProRail weten. “Zo is er kleigrond afgegraven en is een speciale grondlaag aangebracht waarmee de onderbaan verstevigd wordt.” Deze werkzaamheden vinden plaats bij Bad Nieuweschans, bij Charlottenpolder en bij de Friesenbrücke. Ook worden onbeveiligde spoorwegovergangen opgeheven en worden bruggen vernieuwd.

Uitdagingen
Grootste uitdaging lijkt te zitten in het afstemmen van eisen en technieken. In Nederland is ProRail de spoorbeheerder. In Duitsland is dit DB Netz. De bedrijven hebben andere werkmethodes, verschillende organisatiestructuren en kennen andere spooreisen. Daarnaast is er ook verschil in techniek, zoals de treinbeveiliging. Tussen Groningen en Bad Nieuweschans wordt de beveiliging geregeld door ATB Nieuwe Generatie, in Duitsland wordt PZB gebruikt. Daarnaast is er verschil in het seinwezen. “De verschillende eisen en technieken stemmen we goed en secuur op elkaar af.”

Sneltrein rechtstreeks naar Bremen
Vanaf december is er weer treinverkeer mogelijk richting Leer. Dat zal ook het moment zijn dat er twee nieuwe stations worden geopend. Gedurende deze periode worden namelijk stations aangelegd in Bunde en Ihrhove. De werkzaamheden leveren straks een tijdwinst op van ongeveer twintig minuten. In december is nog niet alles klaar. Tussen 2024 en 2030 wordt de snelheid bij Kropswolde, Zuidbroek en Scheemda verhoogd. In Duitsland wordt in deze jaren dubbelspoor aangelegd tussen de Friesenbrücke en Ihrhove en krijgt station Leer een extra perron. Uiteindelijk moeten in 2030 sneltreinen vanuit Groningen in twee uur en elf minuten rechtstreeks naar Bremen rijden.

Bekijk hier onder de foto’s van de werkzaamheden:

Sebastiaan Scheffer

Recente berichten

Wisselvallig weer houdt de komende dagen aan, na het weekend weer kans op zomerse warmte

De komende dagen blijft het weer in de greep van wisselvalligheid. Droge perioden, af en…

7 uur geleden

Zorgen over toename catcalling en dilemma’s rond aanpak veilig uitgaan

De veiligheid in de gemeente staat er goed voor. Maar ondanks dat het aantal geweldsmisdrijven…

7 uur geleden

Oud zeer overschaduwt succesvolle economische cijfers: “Wij zijn niet tegen ondernemers”

Groningen staat er economisch gezien goed voor. Het afgelopen jaar kwamen er ruim 5.800 banen…

9 uur geleden

Zo gaat de nieuwe Paddepoelsterbrug er ongeveer uitzien

Het gemeentebestuur presenteerde woensdagavond een voorlopig ontwerp voor de Paddepoelsterbrug aan omwonenden en een afvaardiging…

10 uur geleden

Molen in Thesinge blijkt (ruim) honderd jaar ouder dan gedacht

Dendrochronologisch onderzoek, zeg dat maar eens drie keer snel achter elkaar. Moeilijk woord, maar wel…

10 uur geleden

Groningen laat stedenbanden op papier bestaan, maar steekt er geen geld meer in

Graz, Oldenburg, Odense, Katowice, Tianjin, Zlin, Newcastle en Tallinn. Het zijn officieel de acht zustersteden…

12 uur geleden