Categorieën: Nieuws

ProRail geeft inkijkje in werkzaamheden Bad Nieuweschans: “Project met uitdagingen”

Al voor een periode van vijf maanden is station Bad Nieuweschans het eindpunt van de trein die uit Groningen vertrekt. Tot december is het treinverkeer richting Weener en Leer gestremd. Spoorbeheerder ProRail laat weten dat men de afgelopen maanden niet stil heeft gezeten.

Het oude spoor tussen Bad Nieuweschans en Leer is deels verwijderd en wordt opnieuw aangelegd. “Om de snelheid op het baanvak te verhogen van 100 naar 130 kilometer uur is de stabiliteit aangepakt”, laat ProRail weten. “Zo is er kleigrond afgegraven en is een speciale grondlaag aangebracht waarmee de onderbaan verstevigd wordt.” Deze werkzaamheden vinden plaats bij Bad Nieuweschans, bij Charlottenpolder en bij de Friesenbrücke. Ook worden onbeveiligde spoorwegovergangen opgeheven en worden bruggen vernieuwd.

Uitdagingen
Grootste uitdaging lijkt te zitten in het afstemmen van eisen en technieken. In Nederland is ProRail de spoorbeheerder. In Duitsland is dit DB Netz. De bedrijven hebben andere werkmethodes, verschillende organisatiestructuren en kennen andere spooreisen. Daarnaast is er ook verschil in techniek, zoals de treinbeveiliging. Tussen Groningen en Bad Nieuweschans wordt de beveiliging geregeld door ATB Nieuwe Generatie, in Duitsland wordt PZB gebruikt. Daarnaast is er verschil in het seinwezen. “De verschillende eisen en technieken stemmen we goed en secuur op elkaar af.”

Sneltrein rechtstreeks naar Bremen
Vanaf december is er weer treinverkeer mogelijk richting Leer. Dat zal ook het moment zijn dat er twee nieuwe stations worden geopend. Gedurende deze periode worden namelijk stations aangelegd in Bunde en Ihrhove. De werkzaamheden leveren straks een tijdwinst op van ongeveer twintig minuten. In december is nog niet alles klaar. Tussen 2024 en 2030 wordt de snelheid bij Kropswolde, Zuidbroek en Scheemda verhoogd. In Duitsland wordt in deze jaren dubbelspoor aangelegd tussen de Friesenbrücke en Ihrhove en krijgt station Leer een extra perron. Uiteindelijk moeten in 2030 sneltreinen vanuit Groningen in twee uur en elf minuten rechtstreeks naar Bremen rijden.

Bekijk hier onder de foto’s van de werkzaamheden:

Sebastiaan Scheffer

Recente berichten

Stapvoets rijdend verkeer richting Hoogezand, alternatieve routes lopen ook vol

Door flinke vertragingen donderdagavond op de A28 en de A7 richting Hoogezand, leidt dit ook…

21 minuten geleden

Winterse buien in de nacht naar vrijdag; vrijdag overdag geleidelijk vaker regen

Komende avond trekken naar het oosten winterse buien weg gevolgd door enkele opklaringen. Na middernacht…

56 minuten geleden

Code oranje: sneeuwval zorgt voor ongelukken, flinke files en vertragingen (update)

Het KNMI heeft voor deze avond tot middernacht code oranje afgegeven voor de hele provincie…

59 minuten geleden

Gedeelte Turfsingel vanaf maandag twee weken afgesloten

Het gedeelte van de Turfsingel tussen de W.A. Scholtenstraat en de Bloemstraat is van maandag…

3 uur geleden

Cadeautjes voor kinderen: Sinterklaasmarkt bij Quiet Groningen

Een skateboard, Playmobil of een leuk kinderboek: bij de speciale Sinterklaasmarkt voor de members van…

4 uur geleden

Urenlang protest tegen onderwijsbezuinigingen en langstudeerboete

Zo'n dertig studenten en medewerkers van de Hanzehogeschool hebben donderdagmiddag urenlang geprotesteerd tegen bezuinigingen op…

5 uur geleden