In contrast met de miljarden die nodig zijn om de Lelylijn aan te leggen, vallen de meerkosten voor de Nedersaksen lijn in het niet. Maar ook deze spoorlijn wordt flink duurder dan geraamd.
Dat laat staatssecretaris Jansen maandagochtend weten aan de Tweede Kamer. De kosten voor geplande spoorlijn tussen Enschede en Groningen waren aanvankelijk geschat tussen 500 miljoen en 1,25 miljard euro, maar nieuwe berekeningen tonen aan dat de goedkoopste variant al 1,7 miljard euro kost. De totale kosten kunnen zelfs oplopen tot 4 miljard euro.
De kosten voor de aanleg van de lijn liggen tussen 1,2 en 5 miljard euro, afhankelijk van het gekozen model. De goedkoopste versie heeft enkel spoor tussen Veendam en Emmen zonder bovenleiding. Een duurdere variant met dubbelspoor kost 3 miljard euro. Er is nog veel onzekerheid over de exacte bedragen, omdat technische factoren en veranderende regelgeving hier invloed op kunnen hebben. De regio onderzoekt verdere mogelijkheden om financiering rond te krijgen voor de volgende fasen van het project.
De Tweede Kamer, het kabinet en de betrokken overheden gaan deze herfst verder praten over de Nedersaksenlijn en de Lelylijn. Cruciaal daarbij is of er genoeg geld beschikbaar komt voor de twee spoorlijnen.
Jeugdzorginstelling Elker heeft de gebouwen en het terrein van de voormalige jeugdgevangenis en gesloten jeugdinstelling…
De gemeente Groningen moet met het bestuur van Werken metZorg om tafel, zodat de stichting…
Voetbalvereniging GVAV Rapiditas heeft bij de KNVB een overschrijving ingediend om volgend seizoen over te…
De GGD Groningen begint eind deze week met haar Gezondheidsmonitor Volwassenen en Ouderen, een grootschalig…
Bij een ongeluk op de Dr. E.H. Ebelsweg tussen Haren en Waterhuizen is maandagochtend zeker…
De hockeyvrouwen van Groningen hebben zondag in Haren met 2-1 gewonnen van Push uit Breda.…