De aanleg van de Lelylijn, een nieuwe spoorverbinding tussen Lelystad en Groningen, gaat minstens 13,8 miljard euro kosten. Dat betekent een flinke kluif om het geld bij elkaar te krijgen, omdat er nu slechts drie miljard euro in de pot zit om de lijn aan te leggen over het meest wenselijke tracé.
Staatssecretaris Chris Jansen (Spoor) heeft de Tweede Kamer hier maandag over geïnformeerd. Onderzoekers bekeken drie mogelijke routes, waaronder een tracé langs de A6 en A7, dat de meeste voordelen oplevert. Maar dit tracé doorkruist waardevolle natuurgebieden en vereist dure infrastructuur, zoals tunnels en viaducten. Uit nieuwe kostenramingen blijkt dat de aanleg van de lijn via deze route daardoor erg moeilijk wordt, mede door de hoge kosten en ingrijpende infrastructuur.
De Lelylijn zou de reistijd tussen Groningen en Amsterdam flink verkorten en economische voordelen opleveren, zoals tienduizenden nieuwe banen en extra woningen. Maar groot deel van het benodigde budget ontbreekt en Europese steun is voorlopig niet beschikbaar. Alternatieven, zoals een route via Drenthe, blijken goedkoper, maar minder reizigers op te leveren.
Om de Lelylijn daadwerkelijk te realiseren, moet er zeker driekwart van de kosten gedekt zijn. Met het huidige tekort van ongeveer 10 miljard euro, is de toekomst van het project onzeker. De gesprekken met de noordelijke provincies over mogelijke oplossingen gaan binnenkort verder.
Komende avond trekken naar het oosten winterse buien weg gevolgd door enkele opklaringen. Na middernacht…
Het KNMI heeft tot vrijdagochtend code oranje afgegeven voor de hele provincie vanwege gladheid en…
Door flinke vertragingen donderdagavond op de A28 en de A7 richting Hoogezand, leidt dit ook…
Het gedeelte van de Turfsingel tussen de W.A. Scholtenstraat en de Bloemstraat is van maandag…
Een skateboard, Playmobil of een leuk kinderboek: bij de speciale Sinterklaasmarkt voor de members van…
Zo'n dertig studenten en medewerkers van de Hanzehogeschool hebben donderdagmiddag urenlang geprotesteerd tegen bezuinigingen op…