Omapost bestaat tien jaar: “Ouderen uit de eenzaamheid halen”

nieuws
Foto: Paul Blom

Feest was het zaterdag bij Omapost. Het initiatief bestaat tien jaar en dat werd gevierd bij Mennoos Kookerij aan de Paterswoldseweg. Een gesprek met oprichter Wilbert van de Kamp.

Hoi Wilbert! Hoe was jullie verjaardagsfeestje?
“Het was super gezellig en leuk. Het feestje is gevierd door zo’n veertig opa’s en oma’s die we een leuke dag hebben bezorgd. Er was een quiz, kraampjes en er was muziek. We hebben een pot bingo gespeeld waarbij er leuke prijzen zijn weggeven. En Marit Nygård heeft een optreden gegeven. Zij bracht een ode aan de oma’s. Ergens kun je het niet prettig vinden om ouder te worden. Aan de andere kant kun je ook jaloers zijn op een oma omdat ze al zoveel gezien hebben van de wereld. Dat was een hele mooie eyeopener.”

Wat is Omapost precies?
“Het is in 2014 begonnen tijdens een Startup Weekend. Met een klein team dachten we na over een oplossing hoe je je oma, die vaak niet een smartphone of computer heeft, verbonden kan worden met je online leven. Dat is de app Omapost geworden. In de app kun je je eigen foto naar je opa of oma sturen. Deze wordt door ons gedrukt op een kaartje die vervolgens door de post thuis wordt bezorgd. En deze formule staat als een huis.”

Hoeveel oma’s en opa’s hebben jullie in het afgelopen decennium blij gemaakt?
“We hebben 1 miljoen kaartjes verstuurd. Een deel zal naar de zakelijke markt gegaan zijn, maar ik verwacht dat we zeker zo’n 250.000 tot 300.000 ouderen verblijd hebben. En het levert ook mooie verhalen op. Een persoon die regelmatig op deze manier een kaartje stuurde naar haar opa kreeg op een gegeven moment het nieuws dat opa was overleden. Deze persoon is daarop naar diens woning gegaan. In de slaapkamer bleken alle kaartjes keurig op een tafeltje te staan. Dat is toch mooi? Zulke verhalen horen we ook van andere mensen. Dat er op sommige adressen al veel kaartjes bezorgd zijn, maar deze niet weggegooid worden vanwege de emotionele waarde die er aan vast zit.”

Is dat daarmee ook het geheim van het succes?
“Deels. Ons doel is om opa’s en oma’s uit het sociaal isolement te halen. Als je een leuke foto via de app stuurt dan ontvangt iemand dat, maar daarna is het ook weer heel snel weg. Een kaartje blijft. Dat kun je een plek geven. En als je het hebt over het succes: bij veel bedrijven telt alleen het zakelijke succes. De businesscase moet stevig staan zodat je er rond van kunt komen. Maar bij ons is er ook een sociaal doel. Namelijk, dat we mensen willen verblijden. Er zijn momenten geweest dat we dachten, financieel heeft het geen zin. Maar dan was daar altijd het sociale aspect dat ons gestimuleerd heeft om door te gaan. Overigens staan we er nu heel goed voor. We hebben een goede businesscase. Ook hebben we diverse grote, zakelijke samenwerkingen die er waarschijnlijk gekomen zijn vanwege het sociale aspect dat we hebben.”

De afgelopen tien jaar zijn turbulent verlopen. De maatregelen om het coronavirus onder de duim te houden zorgden bijvoorbeeld voor veel eenzaamheid. Hoe belangrijk is die periode voor jullie geweest?
“Ja, heel belangrijk. Het aantal kaartjes dat verstuurd werd die periode nam ontzettend toe. Dat was echt een piek. Nu is dat afgenomen, maar het zijn er sindsdien wel meer gebleven dan in de periode voor de coronacrisis. En hoe dat komt? Tijdens de coronacrisis hadden mensen veel meer tijd. Nu zijn mensen veel drukker. Er zijn veel meer verplichtingen.”

Hoe kijken jullie naar de komende jaren? Is er een kans dat we over tien jaar weer contact hebben bij het volgende jubileum?
“Dat durf ik niet te zeggen. Op dit moment gaat het heel goed. Maar je zegt het zelf al, de afgelopen jaren zijn turbulent verlopen. We weten niet wat de komende jaren gaan brengen. Wel hebben we het de afgelopen jaren voor onszelf simpel gemaakt. We zijn bijvoorbeeld gestopt met de webshop die we hadden. We richten ons nu echt op de kern. Onlangs hebben we bijvoorbeeld onze app een update gegeven. De technologie staat niet stil en daarom was het belangrijk om deze weer bij de tijd te brengen. Daar gaan we de komende jaren mee door. Waarbij we hopen dat we nog heel veel opa’s en oma’s uit het sociale isolement kunnen halen.”

Voor meer informatie kun je terecht op deze website.