Hoewel ruim driehonderd ondernemers melding maken van fouten in de voormelding voor hun aanstaande aanslag voor de nieuwe reclamebelasting, vindt het gemeentebestuur dat de belasting ‘op een professionele manier’ wordt uitgevoerd door het Noordelijk Belastingkantoor. Het college ziet daarom ook niet dat de relatie tussen de gemeente en ondernemers ‘een knauw heeft gekregen’.
Het gemeentebestuur schaart zich met deze uitspraken achter het Noordelijk Belastingkantoor (NBK) na kritiek van de voltallige oppositie in de gemeenteraad. Die sprong begin vorige maand op de bres voor ondernemers in de gemeente, na een vermeende ‘stroom aan klachten’ over de uitvoering van de belasting door het NBK.
De problemen variëren van onduidelijke inlogcodes tot foutieve gegevens over oppervlakten en bedragen, aldus de fracties. Daarnaast zouden de brieven vaak onveilig zijn verstuurd en niet voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De oppositie stelt ook dat ondernemers duidelijke contactinformatie in de brieven missen, waardoor het lastig is fouten te corrigeren.
Honderden ondernemers vinden inventarisatie onjuist
Ongeveer 5.000 ondernemers in Groningen ontvingen recentelijk zo’n brief van het NBK met een voormelding voor de te heffen reclamebelasting. Volgens het gemeentebestuur heeft inmiddels een kwart van hen gereageerd. Driekwart van die reacties gaf akkoord op de inventarisatie van het NBK, maar een kwart (ongeveer 339 betrokkenen) is het niet eens met de aangekondigde belastingaanslag.
De oppositiepartijen vrezen hierdoor een hausse aan bezwaren op de definitieve aanslagen. Het college ziet daar op dit moment nog geen aanleiding voor: “Er zijn op individuele basis minder dan 20 e-mails en telefoontjes binnengekomen bij de gemeente. Dit betrof enkele inwoners en bedrijven. Verder ontvingen wij onlangs een brief van bedrijvenvereniging VBNO. Premature bezwaren zijn niet schriftelijk bij het NBK binnengekomen.”
Officieel bezwaar maken tegen de uiteindelijke aanslag kan nog niet; dat kan pas na de oplegging van de belasting in januari volgend jaar. In de tussentijd volgt nog een ’tweede ronde’, waarbij het controlerende bedrijf (ANG) aanvullende instructies krijgt van het NBK. Volgens het college is er extra aandacht voor grensgevallen qua reclameoppervlakte en te betalen tarieven.
‘Beeld van falende uitvoering klopt niet’
De oppositie stelt dat de huidige klachten wijzen op een ‘falende uitvoering’, maar dat beeld klopt volgens het college niet: “Dat doet naar ons idee geen recht aan de intentie, opzet en wijze van uitvoering van de werkzaamheden. De belasting is door uw raad ingesteld en wordt naar onze mening op een professionele manier uitgevoerd door het Noordelijk Belastingkantoor (NBK).”
Ook een verslechtering van de band tussen gemeente en ondernemers is volgens het college niet aan de orde: “Wij werken op allerlei onderwerpen in goede verstandhouding samen met ondernemers, zowel met individuele ondernemers als met betrokken koepelorganisaties. Dat betekent niet dat we het inhoudelijk altijd met elkaar eens zijn, en dat hoeft ook niet. Hoewel wij duidelijke geluiden tegen de maatregel horen, horen wij ook andere geluiden. Wat ons betreft staat de invoering van de reclamebelasting een goede samenwerking in de toekomst niet in de weg.”
Nu (nog) een uitzondering voor non-profits
De oppositie vroeg het college ook om non-profitorganisaties uit te sluiten van de belasting. In sommige andere steden gebeurt dit wel. Het college is echter van mening dat het principe ‘gelijke monniken, gelijke kappen’ geldt, zoals de raad de invoering van de reclamebelasting goedkeurde. “Er is voor gekozen om de belasting zo algemeen mogelijk te houden,” besluit het gemeentebestuur.
Toch morrelt het ook binnen de coalitiepartijen in de gemeenteraad rond de heffing van reclamebelasting voor organisaties zonder winstoogmerk. Coalitiepartij PvdA pleitte woensdagmiddag in de gemeenteraad ook om non-profitorganisaties vrij te stellen. Volgens DvhN is de verwachting dat één of meer partijen volgende week een amendement indienen om sportclubs, scholen en maatschappelijke instellingen zonder winstoogmerk vrij te stellen van de reclamebelasting. Omdat coalitiepartij PvdA nu ook pleit voor zo’n vrijstelling, lijkt ook het college nu welwillend om mee te gaan in deze aanpassing.