Hoe een Instagram-account de nostalgie van Groningen levend houdt

nieuws
Cinema Palace, Grote Markt, verdween in 1984 - Foto: Verdwenen.Toko's.Groningen

Café De Blauwe Engel, Filmtheater Het Concerthuis of de Gouden fietstunnel. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van tientallen plekken in Groningen die inmiddels niet meer bestaan. Toch blijven deze verdwenen plekken voortleven op het Instagram-account Verdwenen Toko’s van Niels Rutjes.

De 31-jarige Stadjer woont sinds 2011 in Groningen en heeft in die tijd veel zien veranderen. Afgelopen zomer besloot hij een Instagram-account op te zetten om deze veranderingen zichtbaar te maken. Op zijn account plaatst hij foto’s van verdwenen plekken, met daarbij het jaar wanneer de toko verdween en soms een interessant weetje.

“Het gevoel van herinnering probeer ik op te roepen met mijn account”

Vergeten plekken tot leven brengen
Tijdens gesprekken met vrienden kwam het regelmatig ter sprake: “Weet je nog dat je vroeger café Het Stoepje had?” Niels merkte dat zulke herinneringen enthousiasme opriepen. Vergeten plekken en verhalen kwamen ineens weer boven. Dat inspireerde hem om deze herinneringen te delen met de rest van Groningen. Zo ontstond ‘Verdwenen Toko’s’. Inmiddels heeft het account meer dan 4.600 volgers, en dat aantal blijft groeien.

“Dat gevoel van herinnering probeer ik op te roepen met mijn account”, vertelt Niels.
En dat lukt: zijn berichten roepen veel reacties op. Mensen delen hun eigen herinneringen onder de foto’s. Een voorbeeld is een bericht over café Bronx aan de Spilsluizen. Het café verdween al in 1987, maar de post bracht meerdere reacties van oud-bezoekers. Zij deelden graag hun verhalen over deze inmiddels historische plek.

Nieuwsgierigheid naar verdwenen historie
Zijn interesse in de historie van Groningen was er al eerder. Wanneer hij langs een pand komt in de stad en een gevel van een kroeg of winkel herkent, raakt hij nieuwsgierig naar wat daar vroeger zat. Ook wandelt hij graag virtueel door de stad via Google Street View om verdwenen plekken op te sporen.

Zijn informatie haalt hij uit verschillende bronnen: oude kroegenboeken van Groningen, tips van volgers, archieven en oude kranten. Toen hij eenmaal begon met posten, besefte hij hoeveel plekken er verdwenen zijn. Inmiddels heeft hij ruim tachtig berichten op zijn account staan en in zijn notities een lijst met nog minstens vijftig plekken die hij wil uitlichten. Voor zijn honderdste bericht heeft Niels al een speciaal plan: hij wil een ode brengen aan zijn favoriete stamkroeg, die in 2016 door een brand verloren ging.

Niels wil nog lang doorgaan met zijn account. Naast zijn oude stamkroeg heeft hij nog meer plekken op zijn lijstje staan. Om de naam ‘Toko’s’ eer aan te doen, is hij bijvoorbeeld op zoek naar een verdwenen Indonesische toko. Ook vindt hij dat de grote kledingwinkel aan de Westerhaven een plek verdient op zijn account – al is die nog niet verdwenen.

Ben je nieuwsgierig geworden naar welke plekken in Groningen allemaal verdwenen zijn, neem dat een kijkje op dit Instagramaccount.