Stichting Bloody Basics lanceert een opvallende posteractie in de stad. Dit om aandacht te vragen voor de noodzaak van gratis menstruatieproducten op openbare plaatsen.
De posters tonen een achttiende-eeuws schilderij met hedendaagse menstruatieproducten zoals tampons en maandverband. Volgens de stichting lijkt de manier waarop we over menstruatie praten, soms nog uit die tijd te stammen. De actie is bedoeld om het gesprek te normaliseren, wat zowel maatschappelijke als gezondheidsvoordelen heeft, aldus Bloody Basics.
De Groningse stichting roept met de posteractie grote onderwijsinstellingen, horecazaken en werkgevers in de stad op om menstruatieproducten gratis beschikbaar te stellen voor al hun studenten, klanten en werknemers.
Uit onderzoek uit 2019 blijkt dat een derde van de Nederlandse jonge vrouwen (14 tot 25 jaar) zich schaamt voor haar menstruatie en het lastig vindt om dit te bespreken. Gratis toegang tot genoemde producten kan duizenden mensen verlichting brengen. Bovendien kunnen medische aandoeningen dan eerder worden herkend.
Het Groninger Museum is in de prijzen gevallen. Het museum heeft de Museumkids Award gewonnen…
Er komt een tijdelijk fietspad tussen De Linie en de Oosterpoort. Twee andere fietsverbindingen zijn…
Het vernieuwde Forum bestaat eind november vijf jaar. Het megaproject was omstreden vanwege de kosten,…
FC Groningen oefende donderdagmiddag in Keulen tegen FC Köln, dat uitkomt in de tweede Duitse…
"Verkeersongevallen en toegenomen stress hebben ervoor gezorgd dat Groningen is gezakt van de eerste naar…
De demonstratie op de Grote Markt tegen de bezuinigingen op het hoger onderwijs heeft donderdag…