Stad wil alvast 3 miljoen opzij zetten voor Zuidplein

Pas in het voorjaar van 2026 begint de aanleg van het Zuidplein, wat het ‘kloppende hart’ van het Spoorkwartier moet gaan worden. Het gemeentebestuur wil nu alvast bijna drie miljoen euro opzij gaan zetten om de aanleg van een tijdelijk plein mogelijk te maken en te werken naar een definitieve invulling van het gebied.

Zodra de werkzaamheden bij het Hoofdstation zijn afgerond, wil het college zo snel mogelijk een route aanleggen tussen Parkweg, de Rijstraat aan de ene kant de zuidelijke entree van het station aan de andere. Daarom wil het college nu al starten met de voorbereidende werkzaamheden, waaronder het maken van een definitief ontwerp.

Een voorlopig ontwerp van het Zuidplein is er al. Belangrijk, want er zijn flinke hoogteverschillen in het gebied. Die maken het moeilijk om volledig zonder trappen en steile helling te werken rond het nieuwe plein. Ook zorgt het voor moeilijkheden bij de waterhuishouding. Daarvoor moeten nu al flinke technische voorbereidingen worden getroffen.

Als de verbouwing van het Hoofdstation klaar is, wordt er eerst een tijdelijke route aangelegd van en naar de zuidzijde van het station. Dat mag niet lang duren, vindt het college: “Het uitgangspunt is om in een vroeg stadium een goede verbinding tussen de Parkweg en de toekomstige ondergrondse tunnel te realiseren”, schrijft het college. “Onderdeel van dit ontwerp van de openbare ruimte is een (tijdelijk) Zuidplein, dat als eerste zal worden aangelegd, zodat reizigers en fietsers vanaf de zuidzijde bij het station en nieuwe fietsenstalling kunnen komen. Ook gaan we al een aantal voorbereidende werkzaamheden uitvoeren met betrekking tot het watersysteem en riool, zodat we straks direct met de aanleg van het plein kunnen beginnen.”

Als alles volgens plan verloopt, beginnen de werkzaamheden aan het nieuwe Zuidplein begin 2026. Een jaar later moet het plein af zijn.