Geld van de wegenbouw moet geïnvesteerd worden in de Lelylijn en de Nedersaksenlijn. Dat vindt reizigersorganisatie Rover.
Donderdag blokkeerde de Tweede Kamer het plan om 3,4 miljard van de Lelylijn te investeren in de Nedersaksenlijn met de motie van NSC-kamerlid Olger van Dijk. Voor de Nedersaksenlijn was nog een tekort van 1,7 miljard euro, terwijl de Lelylijn nog 10 miljard nodig heeft naast de nu nog gereserveerde 3,4 miljard euro.
De geldtekorten van beide projecten kunnen net zo goed opgevuld worden met het geld dat naar de wegenbouw gaat, vindt reigersorganisatie Rover. “Men vraagt bij treinprojecten vaak over de ’terugverdientijd’, maar doen we dat ook bij autowegen? Nee, nooit.”
Rover vindt de Lelylijn en Nedersaksenlijn noodzakelijk voor het noorden. “We zijn natuurlijk een club die opkomt voor de reizigers, maar daarachter zitten ook doelen als klimaat, milieu en woonbeleid. Je kunt hier woongebieden ontwikkelen waarbij de Randstad gemakkelijk te bereiken is. En het geeft een economische impuls aan het noorden. Dus investeer in openbaar vervoer, dan verdien je dit maatschappelijk terug.”
Noordelijke bestuurders zijn wederom teleurgesteld na een overleg in Den Haag over de Lelylijn en…
Forum Groningen is sinds vrijdagmiddag in totaal bezocht door meer dan tien miljoen mensen. (meer…)
Het treinverkeer tussen Groningen en Leeuwarden is vrijdagmiddag enige tijd verstoord geraakt door een seinstoring.…
Aan de Boersterweg in Sint Annen is vrijdagmiddag een paardentrailer in de sloot beland. (meer…)
Het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) heeft besloten het verzoek van de NAM om gaswinning…
Twee achttienjarige jongemannen uit Groningen krijgen, als het aan het Openbaar Ministerie ligt, achttien maanden…