Categorieën: Nieuws

Gemeente ziet geen aanleiding om te stoppen met slimme verkeerslichten

De gemeente ziet geen aanleiding om de slimme verkeerslichten uit te schakelen. Volgens wethouder Philip Broeksma (GroenLinks) van Verkeer zijn de voordelen van de installaties vele malen groter dan de eventuele nadelen.

De fractie van D66 had het onderwerp aan de kaak gesteld. Vorig jaar heeft de Autoriteit Persoonsgegevens namelijk haar zorgen geuit over de verkeerslichten. De systemen worden gebruikt om bijvoorbeeld de aantallen voertuigen te tellen. De systemen zijn verbonden met internet en apps van weggebruikers waardoor er gereageerd kan worden op verkeersdrukte, wat leidt tot een betere doorstroming. Door contact te maken met apps op mobiele telefoons is het bijvoorbeeld mogelijk om volledige ritten in kaart te brengen, inclusief datum, tijd en snelheid. De Autoriteit Persoonsgegevens maakt zich zorgen dat op grote schaal persoonsgegevens worden gebruikt zonder dat hier een duidelijke grondslag voor is. Om die reden heeft de gemeente Amsterdam voorlopig afgezien van de plaatsing van deze slimme apparatuur.

Wethouder Philip Broeksma: “Slimme installaties voldoen aan de eisen”
In Groningen bevinden zich onder andere slimme verkeerslichten op de westelijke ringweg. Als het aan Broeksma ligt, blijven die daar ook staan. “Wij nemen de Autoriteit Persoonsgegevens serieus. De systemen waar we het over hebben, verzamelen geen essentiële informatie van inwoners. Wanneer er nieuwe technologische producten op de markt verschijnen, wordt onderzoek gedaan wat deze apparaten precies doen. Bij dat onderzoek wordt ook gekeken naar het privacyvraagstuk. Bij deze apparaten is dit zowel landelijk als lokaal gebeurd. De conclusie is dat ze geplaatst konden worden. De slimme installaties in de gemeente voldoen aan de eisen en we zien geen aanleiding om er mee te stoppen.”

“Installaties zorgen voor een betere doorstroming”
De belangrijkste reden om er niet mee te stoppen zijn de voordelen. “De installaties zorgen voor een betere doorstroming”, vertelt Broeksma verder. “Een betere doorstroming verhoogt de verkeersveiligheid en draagt bij aan CO₂-reductie. En met de systemen kunnen we bepaalde voertuigen prioriteiten geven. Een lijnbus bijvoorbeeld, maar ook als een brandweer- of politiewagen met zwaailicht en sirene nadert. Dat zijn allemaal voordelen die we met deze systemen binnen kunnen tikken.”

Sebastiaan Scheffer

Recente berichten

Fietser gewond bij aanrijding Oosterhoogebrug

Een fietser is donderdagmiddag gewond geraakt bij een aanrijding op de kruising van de Rijksweg…

36 minuten geleden

Voorwaardelijke schorsing FC Groningen doelman Etienne Vaessen

Doelman Etienne Vaessen van FC Groningen heeft een voorwaardelijke schorsing gekregen van één wedstrijd. Dat…

39 minuten geleden

Politie neemt luchtbuksen van schietende mannen in beslag

Twee mannen deden donderdagmiddag schietoefeningen met een luchtbuks bij de brug over het Van Starkenborghkanaal…

2 uur geleden

Basarz blikt terug op warme heropening: “Het was overweldigend”

Delicatessenwinkel Basarz aan de Vismarkt ging afgelopen vrijdag voor het eerst weer open na een…

2 uur geleden

Helperzoomtunnel volgende week gesloten

De Helperzoomtunnel is van maandag 10 maart 07.00 uur tot vrijdag 14 maart 20.00 uur…

4 uur geleden

Groningse Anjet Daanje schrijft het beste boek van deze eeuw

De Groningse schrijfster Anjet Daanje heeft volgens kenners het beste boek van deze eeuw geschreven.…

4 uur geleden