Categorieën: Nieuws

Gemeente ziet geen aanleiding om te stoppen met slimme verkeerslichten

De gemeente ziet geen aanleiding om de slimme verkeerslichten uit te schakelen. Volgens wethouder Philip Broeksma (GroenLinks) van Verkeer zijn de voordelen van de installaties vele malen groter dan de eventuele nadelen.

De fractie van D66 had het onderwerp aan de kaak gesteld. Vorig jaar heeft de Autoriteit Persoonsgegevens namelijk haar zorgen geuit over de verkeerslichten. De systemen worden gebruikt om bijvoorbeeld de aantallen voertuigen te tellen. De systemen zijn verbonden met internet en apps van weggebruikers waardoor er gereageerd kan worden op verkeersdrukte, wat leidt tot een betere doorstroming. Door contact te maken met apps op mobiele telefoons is het bijvoorbeeld mogelijk om volledige ritten in kaart te brengen, inclusief datum, tijd en snelheid. De Autoriteit Persoonsgegevens maakt zich zorgen dat op grote schaal persoonsgegevens worden gebruikt zonder dat hier een duidelijke grondslag voor is. Om die reden heeft de gemeente Amsterdam voorlopig afgezien van de plaatsing van deze slimme apparatuur.

Wethouder Philip Broeksma: “Slimme installaties voldoen aan de eisen”
In Groningen bevinden zich onder andere slimme verkeerslichten op de westelijke ringweg. Als het aan Broeksma ligt, blijven die daar ook staan. “Wij nemen de Autoriteit Persoonsgegevens serieus. De systemen waar we het over hebben, verzamelen geen essentiële informatie van inwoners. Wanneer er nieuwe technologische producten op de markt verschijnen, wordt onderzoek gedaan wat deze apparaten precies doen. Bij dat onderzoek wordt ook gekeken naar het privacyvraagstuk. Bij deze apparaten is dit zowel landelijk als lokaal gebeurd. De conclusie is dat ze geplaatst konden worden. De slimme installaties in de gemeente voldoen aan de eisen en we zien geen aanleiding om er mee te stoppen.”

“Installaties zorgen voor een betere doorstroming”
De belangrijkste reden om er niet mee te stoppen zijn de voordelen. “De installaties zorgen voor een betere doorstroming”, vertelt Broeksma verder. “Een betere doorstroming verhoogt de verkeersveiligheid en draagt bij aan CO₂-reductie. En met de systemen kunnen we bepaalde voertuigen prioriteiten geven. Een lijnbus bijvoorbeeld, maar ook als een brandweer- of politiewagen met zwaailicht en sirene nadert. Dat zijn allemaal voordelen die we met deze systemen binnen kunnen tikken.”

Sebastiaan Scheffer

Recente berichten

Opnieuw kans op gladheid op vroege donderdagochtend, rustig en droog weekend in aantocht

Waar zuidelijker in Nederland echt een flink laagje sneeuw kan vallen, lijken Groningen en de…

8 uur geleden

Raad wil broedplaatsen de ruimte geven: “Talent moet kunnen bloeien en groeien”

Broedplaatsen in de gemeente moeten de ruimte krijgen. Een meerderheid in de gemeenteraad vindt dat…

8 uur geleden

Brandend bankstel snel geblust aan Eendrachtskade

De brandweer maakte woensdagavond snel korte metten met een brandhaard in een bankstel op een…

9 uur geleden

SP wil antwoorden over cruciale wijzigingen door NCG: ‘Versterkingsrapporten aangepast zonder duidelijke reden’

Een externe deskundige adviseerde aan een woningeigenaar in Ten Boer dat de binnenwanden moeten worden…

9 uur geleden

Forse kritiek op strategie toekomst ijsbaan Kardinge: “Wat een schertsfiguur”

Een debat over de toekomst van de ijsbaan op Kardinge in de Groningse gemeenteraad is…

10 uur geleden

Lübeckpad tot halverwege februari dicht voor fietsers

Het Lübeckpad, het fietspad tussen de Bornholmstraat en de Europaweg, is vanaf komende maandagochtend weer…

11 uur geleden