Categorieën: Nieuws

Meer onderzoek naar Nieuwe Poort in Spoorkwartier, popzaal mogelijk naar Suikerzijde niet uitgesloten

De Nieuwe Poort bouwen in het Spoorkwartier, met alle geplande functies en op het beoogde kavel, gaat in plaats van 300 zeker 410 miljoen euro kosten. De gemeente vindt dat te duur en onderzoekt twee andere scenario’s: bouwen op een groter kavel of het opsplitsen van de Nieuwe Poort tussen het zuidelijke stationsgebied en de Suikerzijde.

De plek bij het station is kleiner dan gedacht. Dat maakt de bouw ingewikkelder en duurder. Bij de geschatte kosten van 410 miljoen euro zijn de parkeerplekken zelfs nog niet meegerekend. Toch blijft de bouw van de Nieuwe Poort in het Spoorkwartier de ‘eerste route’ waarnaar nu vervolgonderzoek uitgevoerd gaat worden.

Maar de locatie blijft risicovol, stelt het gemeentebestuur. De gemeente wil binnen het eerder gestelde budget blijven. Om de kosten te drukken (en de Nieuwe Poort niet zo hoog gebouwd hoeft te worden) zou het kavel waar het muziekcentrum uitgebreid kunnen worden. Daardoor krijgt het meer ruimte en worden de risico’s kleiner, aldus het college. Maar ook dat gaat de gemeente geld kosten, omdat nieuwe woningen en winkels dan moeten wijken voor de Nieuwe Poort.

Helemaal naar Suikerzijde geen optie, alleen popzaal wel

Het volledig verplaatsen van de Nieuwe Poort naar het Suikerterrein is geen optie voor de gemeente. Daar is meer ruimte en is de bouw van een muziekcentrum goedkoper, maar bezoekers hebben waarschijnlijk te weinig zin om concerten te bezoeken aan de rand van de Stad.

Toch blijft de Suikerzijde niet geheel uit beeld. De gemeente houdt een ‘spreiding van functies’ aan als tweede route binnen het vervolgonderzoek. Een popzaal kan relatief goedkoop worden ontwikkeld op de Suikerzijde, zonder veel impact op het aantal verkochte concertkaartje. Als de grote concertzaal naar de Suikerzijde gaat, kan de rest van het programma (de concertzaal en de repetitieruimtes) mogelijk in de buurt van de binnenstad blijven.

Openingsdatum verschuift met vijf jaar

De problemen hebben ook hun weerslag op de planning voor de opening van de Nieuwe Poort. Waar tot nu toe werd gedacht aan 2030 als uiterlijke openingsdatum, is nu 2035 in beeld als streefdatum voor oplevering.

De gemeente verwacht medio maart meer duidelijkheid te kunnen geven over beide trajecten. Het college wil graag dat de gemeenteraad voor die tijd al haar licht laat schijnen over de onderzoeksresultaten die vrijdag op tafel kwamen te liggen.

Foto: Joris van Tweel
Tom Veenstra

Recente berichten

Onbekenden duwen persoon op nieuwjaarsochtend in ijskoud water, politie zoekt getuigen

Twee onbekende personen hebben op nieuwjaarsochtend een ander iemand met opzet het ijskoude water ingeduwd…

25 minuten geleden

Werkzaamheden aan Winschoterdiep-oostzijde duren langer

De werkzaamheden aan het Winschoterdiep-oostzijde en de parallelweg van de Europaweg duren langer dan gepland.…

30 minuten geleden

Nieuwe inspraakronde over het Geheugenpaviljoen

Sinds afgelopen donderdag kunnen Groningers opnieuw hun mening geven over het Geheugenpaviljoen. Daarmee volgt de…

38 minuten geleden

Optredens in de bus keren na vijf jaar terug tijdens Grunnsonic

Na vijf jaar zijn de BUSsessions weer terug tijdens Grunnsonic. Op 16 en 17 januari…

55 minuten geleden

Drugsbaas die opdracht gaf voor moord Gerard Meesters krijgt levenslang

De rechtbank in Groningen heeft Robert D., een Britse drugsbaas, veroordeeld tot een levenslange celstraf…

2 uur geleden

Oranje Nassau haalt met Hans Schrijver zeer ervaren trainer in huis

Hans Schrijver wordt de nieuwe trainer van eersteklasser Oranje Nassau. Hij volgt Erwin Heerlijn op…

4 uur geleden