Het stationsgebied in Groningen is nog steeds de ideale locatie voor muziekcentrum De Nieuwe Poort. Dat benadrukken zowel Nynke Stellingsma, directeur van SPOT Groningen, als Eric Bos van de Groningen City Club.
Beide pleiten tegen een mogelijke splitsing van functies, zoals het verplaatsen van een popzaal naar de Suikerzijde, en benadrukken het belang van één centrale locatie dicht bij het centrum.
Kosten en complexiteit nemen toe
De discussie laaide op nadat afgelopen vrijdag bleek dat de kosten voor de bouw van een nieuw muziekcomplex op de huidige locatie zijn gestegen van 300 naar 410 miljoen euro. Daarnaast is de bouw technisch complex, waardoor de oplevering is uitgesteld tot 2035. De gemeente onderzoekt daarom alternatieven, zoals een groter kavel in het Spoorkwartier of een gedeeltelijke verhuizing naar de Suikerzijde.
Stationsgebied blijft favoriet
SPOT Groningen blijft vasthouden aan het stationsgebied als locatie. “Ik ben blij dat het college opnieuw bevestigd heeft dat dit de ideale plek is”, zegt Stellingsma. “De locatie dicht bij het centrum en station is essentieel voor onze groei en die van Eurosonic Noorderslag (ESNS). Alles bij elkaar, zoals de rapporten ook aantonen, maakt deze locatie de beste optie.”
Bos sluit zich hierbij aan: “Zowel muziek, cultuur als pop horen onder één dak. En er is maar één plek waar dat op de juiste manier kan landen, en dat is bij het station.” Volgens hem is het belangrijk om duidelijkheid te scheppen en door te pakken. “Van uitstel komt afstel, en dat zou voor Groningen een gemiste kans zijn.”
Popzaal op Suikerzijde ‘niet efficiënt’
Een van de mogelijke scenario’s die wordt onderzocht, is het splitsen van functies, waarbij een popzaal op de Suikerzijde zou komen. Stellingsma wijst dit resoluut af: “Splitsen is niet efficiënt. Uit de rapporten blijkt dat alles bij elkaar de beste optie is. Dingen lijken soms goedkoper, maar in de praktijk zorgen dubbele kosten zoals beveiliging en loadingdocks juist voor hogere uitgaven.”
Bos voegt daaraan toe: “De kosten stijgen jaarlijks, en keuzes moeten weloverwogen zijn. Gebruikers zoals ESNS kiezen bewust voor Groningen vanwege het toekomstbeeld van een grote popzaal. Zonder perspectief wordt het lastig om dat vertrouwen te behouden.”
2035: te laat en te duur
Het uitstel tot 2035 noemt Stellingsma een flinke tegenslag. “We zijn al acht jaar bezig met plannen. Dit uitstel betekent niet alleen hogere kosten, maar beperkt ook de groei van SPOT en ESNS. Daarnaast moeten we nog langer investeren in het huidige De Oosterpoort, wat de situatie er niet eenvoudiger op maakt.”
Bos benadrukt het belang van snelheid: “Elke euro moet je drie keer omdraaien, maar lang wachten is ook geen oplossing. Er is perspectief nodig voor gebruikers en voor de stad. Groningen verdient een toekomstbestendig muziekcentrum dat onze culturele positie versterkt.”