Ook Stad betaalt prijs voor mislukt miljoenensysteem bij Omgevingsdienst Groningen

nieuws
Foto: Pixabay

De Omgevingsdienst Groningen (ODG) heeft besloten te stoppen met de invoering van een nieuw digitaal systeem voor vergunningen, toezicht en handhaving. Het systeem (wat zo’n 2,2 miljoen euro heeft gekost) blijkt, twee jaar na de ondertekening van het contract, maar niet naar behoren te kunnen werken.

Het systeem van de Omgevingsdienst, de instantie die vergunning verleent en handhaaft rond het milieu in Groningen, moest zorgen voor een efficiëntere afhandeling van vergunningen en betere registratie van toezicht en handhaving. Na een periode waarin beide partijen hun verwachtingen niet konden waarmaken, is de samenwerking met de leverancier beëindigd.

De ODG keert voorlopig terug naar het oude systeem en start binnenkort een nieuwe aanbesteding. Er wordt gekozen voor een standaardpakket dat door andere omgevingsdiensten met succes wordt gebruikt. Het doel is om eind 2026 een werkend systeem in gebruik te nemen.

Tien Groningse gemeenten en de provincie (waaronder de gemeente Groningen) zullen een eenmalige bijdrage leveren voor het nieuwe systeem. De financiële gevolgen en toekomstige kosten zijn nog niet geheel duidelijk. Het is de bedoeling dat het nieuwe systeem er eind volgend jaar is en werkt.