Groningen heeft het kleinste aantal elektrische auto’s van Nederland

nieuws
Foto: Pixabay

Inwoners van Groningen bezitten de minste elektrische auto’s in Nederland, blijkt uit onderzoek van Centraal Bureau voor de Statistiek en Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Ze werkten samen met Rijksuniversiteit Groningen en Vereniging Elektrische Rijders. 

In Nederland maken we op dit moment gebruik van 442.818 elektrische auto’s, waarvan 9.390 in de provincie Groningen. Dit is vijf procent van het totaal aantal auto’s in Nederland. Groningen staat samen met Friesland onderaan in de lijst van provincies die het minst gebruik maken van deze duurzame auto’s.

Laadpalen

Groningen kent vergeleken met de rest van Nederland minder laadplekken bij huizen of bedrijven dan bijvoorbeeld de randstad. “In de randstad hebben meer bedrijven zich gevestigd. Hierdoor zitten er meer leasemaatschappijen, waardoor het aantal gebruikers van elektrische auto’s erg toeneemt”, zegt Sjors ten Tije van de Vereniging Elektrische Rijders.

Groningen telt dus minder publieke laadpalen in vergelijking tot de randstad. Dat geldt ook voor snelladers, de laadstations langs snelwegen waar je je auto snel oplaadt. “Het kan een reden zijn voor mensen om minder snel een elektrische auto te kiezen, maar tegenwoordig kun je al zo ver met een auto rijden dat dat geen probleem is”, beschrijft Ten Tije.

Belasting

Een andere reden waardoor mensen steeds minder vaak kiezen voor een elektrische auto, ook hier in het noorden, zijn de belastingregels die gemaakt zijn door de overheid. “Vanaf 2026 betaal je als eigenaar van een elektrische auto meer belasting dan als eigenaar van een benzineauto”, vertelt Ten Tije. “Een elektrische auto is namelijk zwaarder dan een benzineauto. Dit komt doordat de accu van de elektrische auto heel zwaar is.”

Omdat de overheid in die motorrijtuigenbelasting geen onderscheid wil maken tussen elektrische en brandstofauto’s, dreigen die elektrische veel duurder te worden. “Dat gaat in sommige gevallen echt om een paar honderd euro per jaar. En dat is vreemd, want zo wordt het rijden in een duurzame auto zwaarder belast dan rijden in een vervuilende.”

Overstap

Hoelang de Groningers nog in een elektrische auto blijven rijden is onbekend. Eerder deze week meldde de RVO dat een derde van de elektrische autorijders in Nederland overweegt om volgend jaar over te stappen naar brandstofauto’s.